نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 82
خود را به امام برساند ، خواه عمدا پس 1 افتاده يا سهوا يا به جهت عذرى مثل اين كه ازدحام صف ، مانع از سجود شود تا امام برخيزد و مثل آن . و فرموده است كه اقتدا كردن فوت نمىشود به فوت شدن ركنى از نماز و نه بيشتر از ركنى در نزد ما . كه عبارت او مشعر به دعوى اجماع است . پس بنا بر اين بايد جايز باشد بجا آوردن سوره ، بلكه قنوت نيز هر چند ركوع را با امام در نيابد ، و لكن اظهر در نزذ حقير اين است كه ترك سوره را به جهت ادراك رجوع توان كرد ، هر چند مسماى ركوع باد به ملاحظه صحيحه زراره ، و لكن حمد را تمام كند ، هر چند ركوع ركوع را با امام در نيابد و به هر حال ، مراعات سوره مقددم است بر قنوت . < / السؤال = 3390 > < السؤال = 3373 > 186 - سؤال : هر گاه مسبوق تشهد را فراموش كرد كه در ركعت سوم امام ، بخواند و با امام بر مىخيزد و در قيام به خاطرش آيد و اگر برگردد ديگر به امام نمىرسد ، آيا قصد انفراد بكند يا نه ؟ جواب : بلى واجب است كه برگردد و تشهد را بخواند و قرائت يا تسبيح و ركوع و غيره را بجا بياورد ، هر چند به امام نتواند رسيد و ركنى هم در ميان گذشته باشد و در هر جا كه ملحق مىشود خوب است و قصد انفراد در كار نيست . < / السؤال = 3373 > < السؤال = 2535 > 187 - سؤال : هر گاه جمعى داخل مسجد شوند و جماعت اولى فارغ شده باشند و صفوف متفرق شده باشند ، و لكن بعضى برجا باشند و اراده جماعت داشته باشند ، خواه با جماعت اولى يا به رأسه ، آيا اذان ساقط مىشود يا نه ؟ جواب : بلى ، اذان و اقامه هر دو ساقط مىشود ، چون در ظاهر روايت ابى على ( 2 ) جوانى ، همين است كه همين كه بعضى نشستهاند كافى است در سقوط . بعض ، به يك نفر هم صدق مىكند ، بلكه در روايت ( 3 ) ابى بصير كه معيار سقوط را عدم تفرق صف قرار داده
1 : البته مورد سؤال از مسائل مربوط به " ورود در نماز " است و موضع بحث مرحوم شهيد به مسائل " اثناء نماز " مربوط است و مرحوم ميرزا نبايد از چنين " قياس " استفاه كند . 2 : پس از جستجو در متون حديثى از آن جمله وسائل ، مستدرك وسائل ، بحار الانوار و . . . به دريافت اين حديث موفق نشدم و تذكر اين نكته لازم است كه به او على جوان جوانى از افراد " نادر الحديث " است . 3 : وسائل : ج 4 ص 653 باب سقوط الاذان . . . ، ح 2 .
82
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 82