نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 77
باشد يا مثل آن نماز صحيح است . < / السؤال = 2360 > < / السؤال = 2316 > < السؤال = 2353 > 172 - سؤال : با چكمه يا كفش ، نماز كردن چه صورت دارد ؟ جواب : با چكمه ضرر ندارد ، و لكن با كفش و هر چيزى كه پشت پا را بپوشاند و ساق نداشته باشد نماز نكند . < / السؤال = 2353 > < السؤال = 2461 > < السؤال = 2462 > 173 - سؤال : آيا ستره ( 1 ) ، رفع كراهت جميع مكروهات مثل انسان مواجه ، و باب مفتوح و نار مضرمه و امثال آنها را مىكند يا منحصر است از براى ماره و عبور . ؟ و آيا به وضع مهر ، چنان كه عادت شده رفع كراهت مىشود چنان كه گفتهاند مثل كومهاى از تراب - ؟ يا بايد كه سواى مهر ، مثل عنزه ( 2 ) يا غير آن باشد ؟ جواب : از تتبع اخبار ، ظاهر مىشود كه تشريع ستره تأديب است از براى نفس ، هر چند در ظاهر چنين مىنمايد كه حكمت در آن رفع ضرر ماره باشد ، و لكن بعد از تأمل معلوم مىشود كه مراد از ضرر ماره و عبور آن اعم از ايذاى ماره است او را به مزاحمت و مماسه جسمانى و از مخالطه و مشاغله خيال و خاطر و متوجه شدن قلب به سوى او . و از اينجا منقدح مىشود كه مراد ، تذكر و تأديب نفس است از مخاطره ماسوى الله ، و از اينجاست كه مستحب است . يعنى هر چند ايمن از ماره باشد . پس از اينجا معلوم شد كه كراهتى كه ناشى از حصول شواغل باشد از امور مذكوره در سؤال ، رفع نمىشود ، لكن اين معنى منافى آن نيست كه كراهت از جهت خصوصيات ديگر باقى بماند مثل تشبه به عبده آتش پرستان در توجه به نار مضرمه . و هرگاه دانستى كه غرض تذكر نفس است ، پس به هر چه بشود خوب است ، هر چند به خطى باشد عرضى يا هلالى . و دور نيست كه به گذاشتن مهر هم حاصل است ، و لكن هر چه اقوى و ارفع و اردع باشد بهتر خواهد بود . < / السؤال = 2462 > < / السؤال = 2461 > < السؤال = 2957 > 174 - سؤال : در نيت سجده تلاوت قرآن ، بعضى فرمودهاند نزد " هوى به سجده " است و بعضى گفتهاند بعد از وضع جبهه است به مسجد . رأى شريف را بيان فرمايند .
1 : براى نمازگذار مستحب است كه در جلو سجدهگاه خود پردهاى ، ديوارى ، عصائى ، تسبيحى و يا هر حايل و ساتر ديگرى قرار دهد كه آن را ستره گويند . 2 : عنزه : عصاء : عصائى كه در ته آن آهن به كار رفته باشد .
77
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 77