نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 75
إسم الكتاب : جامع الشتات ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 451)
چه صورت دارد ؟ جواب : اظهر در نزد حقير آن است كه نماز در كلاه حرير و عرقچين حرير و امثال آن كه ساتر عورت نيست هم ، مبطل نماز است . اما در سجاف حرير ، اظهر صحت است و احوط آن است كه عرض آنها ، چهار انگشت بيشتر نباشد ، و اما دستمال حرير ، هرگاه با كسى باشد معلوم نيست كه مبطل نماز باشد . و امر ، در تكمه حرير و جهك گريبان ، آسانتر است از سجاف . < / السؤال = 2332 > < / السؤال = 2328 > < السؤال = 2316 > 166 - سؤال : در وقت نماز ، طلاى مسكوك و غير مسكوك در نزد آدم باشد ، اما زينت نباشد چه صورت دارد ؟ جواب : اظهر آن است كه ضرر ندارد ، در هيچ حال ، خصوصا مسكوك و خصوصا هر گاه خوف فراموشى و تلف باشد ، بلكه در صورت خوف تلف ، بيرون آوردن آن ، بىصورت است . < / السؤال = 2316 > < السؤال = 3604 > < السؤال = 3612 > 167 - سؤال : كسى شك و سهو را نداند و يا ياد نگيرد و در نماز ، شك و سهو هم مىكند و نماز را بر هم مىزند و از سر مىگيرد . آيا اين نماز چه صورت دارد ؟ جواب : نماز او ، بعد از اينكه اعاده كرده صحيح است ، لكن معصيت كرده است در ترك تحصيل مسئله و در بر هم زدن نماز . < / السؤال = 3612 > < / السؤال = 3604 > < السؤال = 35 > 168 - سؤال : كسى شك و سهو را نداند و حروف را از مخارج ( در وقت نماز ) ادا نكند و مسائل نماز را نداند و قرائت و سوره را هم درست نخواند و صفات ثبوتيه و سلبيه را نداند ، آيا نماز اين شخص ، چه صورت دارد ؟ همچنين اين شخص مىتواند كه به زيارت كعبه و كربلا و مشهد برود يا نه ؟ سفر بر او حلال است يا حرا ؟ جواب : هرگاه اصلى از اصول دين درست نيست ، هيچ عبادتى درست نيست . هر چند با آداب و شرايط بكند و هرگاه اصول دين ، درست باشد و واجبات نماز و شرايط آن به عمل نيايد نماز صحيح نيست و هرگاه سفر كربلا و مشهد ، مانع از درست كردن نماز است آن هم درست نيست . اما صحت حج چنين كسى : پس جواب آن در مسئله بعد معلوم مىشود . < / السؤال = 35 > < السؤال = 2 > 169 - سؤال : كسى اصول دين را به اين طريق مىداند كه اقرار مىكند كه خدا
75
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 75