responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 61


< / السؤال = 2459 > < السؤال = 3292 > < السؤال = 3374 > < السؤال = 3375 > < السؤال = 3378 > < السؤال = 3471 > 121 - سؤال : هر گاه مسافرى نماز استيجار بر ذمه داشته باشد و در مكانى باشد كه خواهد قصر و اتمام را احتياط به عمل آورد و مىخواهد نماز به جماعت به عمل آورد ، آيا با وجود اشتغال ذمه به صلوة استيجار ، آن احتياط را به عمل آورد جايز است يا نه ؟ و بر فرض جواز ، آيا كداميك از قصر و اتمام را به قصد ايتمام به عمل آورد ؟ و آن نماز استيجار را به قصد ايتمام در آن بكند يا نه ؟
جواب : اجير بودن به جهت نماز استيجار ، منافاتى با تعدد نماز به عنوان احتياط ندارد ، و اما در صورت احتياط ، هر يك از دو نماز كه دليلش واضح باشد آن را اصل قرار بدهد و به جماعت بكند و آن ديگرى را فرادى بجا آورد و اين به سبب اختلاف رأى مجتهد در مواضع اختلاف به هم مىرساند و در بعضى جاها قصر ، مقدم است . همچنانكه در نظر حقير ، در چهار فرسخ كه قبل از ده روز اراده عود داشته باشد ، اظهر قصر است ، پس قصر را مقدم دارد و تمام را فرادى بكند و در مواطن اربعه كه تخيير ثابت است هر يك را مقدم دارد ، آن ديگرى را فرادى بكند و افضل در نزد حقير تمام است ، اما احوط قصر است ، پس قصر را مقدم دارد و تمام را فرادى بكند و در جايى كه مجتهد متردد باشد ، هر چند ظاهر ادله تخيير است ، اما بنا بر قول بعضى كه احتياط را واجب مىدانند كه هر دو نماز را از باب مقدمه مىكنند ، دور نيست كه هر دو را به جماعت مىتوان كرد . اما وجوب احتياط در نزد حقير ثابت نيست .
به هر تقدير بايد فرق كرد ما بين مواضع : در بعضى جاها احتياط به جهت حيرت در مسئله است كه مجتهد بخصوص رأيى ندارد ، يا مقلد ، مجتهدى ندارد كه از او پرسد و در بعضى حاها احتياط به جهت دفع شبهه و دفع از مقتضاى خلاف مسئله يا مخالفت دليل معارض ، است و در آنجايى كه آنچه راجح است كه نماز حاضر را به جماعت بگزارد ، خواه قصر و خواه اتمام . والله العالم .
121 مكرر - سؤال : هر گاه مأموم سهوا در ركوع يا در سجود ، قبل از امام برخيزد به قيام يا جلوس ، يا قبل از امام به سجود يا ركوع داخل شود ، چه صورت دارد ؟
جواب : در هر يك از اين حالات ، عود كند و متابعت امام كند و ثانيا فعل را با امام بجا

61

نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست