responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 424


آن مال ( 1 ) . خصوصا در وقتى كه در معنى " سفه " تعميمى بدهيم كه اين گونه فساق از سفها شمرده شوند . و الا پس بايد بگوييم كه هرگاه دانيم كه شخص تا پول دارد قمار بازى مىكند بايد پول او را تلف كرد تا قمار نكند بلكه بايد او را منع و حجر كرد از تصرف در مال و به قدر مؤنه يوما فيوما به او داد .
چهار صد و نود و چهار - سؤال : هرگاه كسى را استعداد وقوه ترجيح مسائل باشد ، و لكن تا به حال فعليت معرفت به مسائل حاصل نشده الا قليلى ، بايد منقطع از خلق بشود با وجود احتياج خلق به او ، و متوجه تحصيل مسائل شود ، يا متصدى مرجعيت و رفع حوايج مردم شود . والد او هم راضى نيست به انقطاع ، و او را امر به متصدى شدن مىكند . تكليف او چه چيز است ؟
جواب : البته چنين كسى متصدى مرجعيت عامه نشود كه مهلك دين و دنياى او است .
بلى در قدرى كه مىداند بالفعل يا بتواند به آسانى به انجام بياورد متوجه شود . و لكن خود را به دست مردم ندهد ، يك وقت خاصى را قرار دهد و به مردم بگويد مطلبى كه دارند به او برسانند . اگر داند بگويد و اگر نه بگويد نمىدانم . خلاصه الانسان على نفسه بصيرة . زنهار و الف زنهار كه چنين كسى خود را على رؤس الاشهاد نصب نكند براى فتوى و مرافعه و صحبت و معاشرت متعارفه بين الناس . " مرغ پر نابسته چون پران شود - طعمه هر گربه دران شود " < / السؤال = 8706 > < / السؤال = 56 > < السؤال = 8719 > 495 - سؤال : امر به معروف بر پدر واجب است به جميع مراتب يا نه ؟ بلكه تفصيل است فيما بين شنيدن به قول بر وفق و ملايمت ، پس واجب باشد و محتاج بودن به درشتى و تندى ، پس واجب نباشد .
جواب : ظاهرا تفصيل است جمعا بين الادلة .
< / السؤال = 8719 > < السؤال = 3953 > 496 - سؤال : آيا رضاى والد در تحصيل علم شرط است يا نه ؟ و هرگاه تحصيل علم موقوف به ذلت يا مسافرت باشد و والد منع نمايد ، مخالفت مىتوان نمود يا نه ؟
جواب : در تحصيل علم واجب ، رضاى ايشان شرط نيست ، هر چند موقوف به مسافرت باشد . بلى هر گاه ممكن باشد تحصيل در حضور ايشان ، مسافرت بدون رضاى ايشان جايز


1 : نه اينكه مال را از بين ببرد .

424

نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 424
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست