responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 425

إسم الكتاب : جامع الشتات ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 451)


نيست ، بلى مادامى كه كراهت ايشان معلوم نيست ، استيذان واجب نباشد ، اگر چه مستحب باشد . و به هر حال در غير واجبات مخالفت رضاى ايشان نكند ، مگر آنكه مستلزم حرج و ضرر باشد ، مثل اينكه معيشت ولد ، موقوف به تجارت باشد . يا محتاج باشد به تزويج و او را منع كنند . خلاصه اصل را بايد اين قرار داد كه رنجانيدن والدين حرام است ، مگر در صورتى كه معارضى اقوى باشد . بلكه ظاهر اين است كه در فعل مستحبات هم رضاى ايشان شرط نباشد ، خصوصا محض از براى تشهى باشد در مثل نهى از حضور جماعت در شبهاى تار و سرما ، يا اسفار زيارات . و با خوف شدت و محنت ، مراقبت رضاى ايشان بايد كرد .
< / السؤال = 3953 > < السؤال = 10541 > 497 - سؤال : هرگاه شخصى از والد خود طلب داشته باشد و مديون باشد ، واجب است كه طلب خود را از والد خود مطالبه نمايد و به دين خود بدهد يا نه ؟ و اگر والد ظاهرا منكر شود و بدون كدورت ، طلب را ندهد آيا ترك ادعا بايد نمايد يا به جهت اداى دين ، مطالبه نمايد ؟
جواب : ظاهر اين است كه اين از جمله اعذارى باشد كه ولد معذور است . و لكن حسب المقدور والامكان نوعى كند كه رنجشى حاصل نشود و ديگران را وا دارد كه به نوع خوشى استيفا كند . و هرگاه متمكن باشد از اداى دين به وجهى ديگر با ايشان مماشات كند . والله العالم باحكامه .
< / السؤال = 10541 > < / لغة النص = عربي >

425

نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 425
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست