responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 349


خود را كه تازه مىسازد بلندتر كند از خانه همسايه‌ها و اهل محله خود ، نه از تمام شهر ، پس هرگاه آن در مقام منفردى باشد معلوم نيست كه لازم باشد كه طول بناى خود را از بناى مسلمين پست‌تر كند و در مساوات با بناى همسايه خلاف است و حرمت آن معلوم نيست .
و اما هرگاه خانه‌اى از مسلمى بخرند كه مرتفع باشد از همسايگان ، آن را به حال خود مىگذارند و هرگاه خراب شود و خواهد از نو بسازد ، جايز نيست كه بلندتر كند و به هر حال ظاهر فتواى علما بلكه صريح آنها در خانه و همسايه خانه است .
اما عدم جواز مرتفع كردن خانه از باغ مسلمين ، پس در آن ، دليلى ظاهر نيست و اين يهودى كه باغى خريده و عمارت بايره در آن هست ، كسى را نمىرسد منع از تعمير آن و بلند كردن از باغهاى مسلمين . بلى اگر خانه‌هاى همسايه در آنجا باشد جايز نيست و مىتوانند قدر مرتفع را خراب گردانند .
< / السؤال = 13384 > < السؤال = 13330 > < السؤال = 13334 > 453 - سؤال : مملكتى كه داخل مفتوح العنوه بوده باشد و مسلمين در آن مملكت ، قراء و بيوتات جارى نموده و به مالكيت متصرف گرديده و بيع و شرى نيز نموده باشند و بعضى از قراء مزبوره خراب و لم يزرع و داخل موات و مدت متمادى در وقتى كه آباد بوده است سلاطين عصر متصرف گرديده به خالصه عمل نموده‌اند و مشهور به وقف نيز مىباشد كه مشخص نمىشود كه بر چه وقف است و اثرى از خود محيى محل مزبوره موجود نيست ، آيا اختيار محل معروضه با مجتهد عصر است يا اينكه هر يك از مسلمين آباد نمايند مختارند ؟ محل مذكور را يكى از مسلمين ، حال خواسته باشد آباد نمايد و به حليه آبادى بر آورده ، موافق قانون شرع مقدس نبوى ( ص ) مىبايد ، به چه نحو و به چه طريق رفتار نمايند ؟
جواب : هر زمينى كه يد ملكيت بر آن ثابت شده ، خواه در مملكتى باشد كه مفتوح العنوه باشد و خواه غير آن ، محكوم است به ملكيت آن مالك ، تا خلاف آن ثابت شود و فرقى نيست ما بين اينكه محيى به قصد تملك مالك شده يا به بيع يا غير آن . پس هرگاه

349

نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 349
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست