نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 320
قدر كه در ذمه او بماند من ضامنم ، پس در صورت سؤال اگر اجير شده از براى نفس تحمل حج ، دون مقدمات سفر ، و آن شخص پيش از حج مرده ، عمرو ، ضامن تمام وجه است و هرگاه اجير شده از براى مجموع حج و سفر ، پس توزيع مى شود اجرت و آنچه در برابر اعمال است كه به عمل آمده ، ضامن نيست و ما بقى را ضامن است . پس ضمان عمرو هم منصرف مىشود به آنچه در برابر آن عمل نشده باشد ، نه مطلقا ، پس تفصيل بايد داد كه اگر اجير شده بر نفس حج و اجرت را تمام گرفته وعمرو هم ضامن شده كه در صورت تلف وجه و عمل نيامدن حج ، من ضامنم ، بايد همه را بدهد در صورت تلف . و اگر اجير بر مجموع مقدمات شده و ضامن ، ضامن قدر تالف در برابر باقيمانده عمل شد ، همان قدر را ضامن است . < / السؤال = 5748 > < السؤال = 5530 > < السؤال = 5531 > < السؤال = 5732 > 445 - سؤال : هرگاه در سنه ماضيه ، جمعى از حجاج ، قبل از وصول به ميقات فوت شدند ، بعضى را سال اول استطاعت و بعضى مسبوق به استطاعت مستقره و بعضى نايب به استيجار از جانب ورثه منوب عنه كه حجة الاسلام بر او واجب شده بدون وصيت ( بلكه قصد ورثه مجرد ابراء ذمه منوب عنه بوده ) و بعضى با وصيت ، اما بدون تعيين وصى معين ، و بعضى به اذن وصى معين . و بعد از فوت ايشان ، شخصى به زعم آن كه احسان نموده ( و ورثه البته ممنون خواهند بود و راضى به فعل او هستند ) قربة الى الله و به قصد آنكه آنچه خرج كند تسلط بر ورثه خواهد داشت ، يا ورثه و وصى قبول خواهند نمود و امضا خواهند داشت ، عمل آنها را متوجه شده و كفن و دفن ايشان نموده و از براى هر يك از متوفى يا منوب عنه متوفى ، از همان موضع ، استيجار حج نموده ، به اطلاع جمع كثيرى از معروفين و ثقات قافله . در اين صورت بيان فرمايند بر فرض صدق مراتب مشروحه برائت ذمه از منوب عنه يا متوفى حاصل شده يا نه ؟ و بر فرض حصول ابراء ذمه ، شخص معهود تسلط بر ورثه يا وصى دارد كه وجه اجاره را بگيرد از ايشان به علت استقرار حج بر ذمه متوفى يا نه ؟ و با عدم تسلط آيا جايز است وصى را كه عمل آن شخص را امضا دارد ؟ و وجه آن را كه از
320
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 320