نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 32
< / السؤال = 1136 > < السؤال = 948 > 65 - سؤال : آيا وضوى ارتماسى صحيح است يا نه ؟ و آيا فرو بردن اعضاى وضو در آب ، دفعتا كافى است يا نه ؟ و فرقى ميانه آب جارى و واقف هست يا نه ؟ جواب : بلى ، هر گاه نيت وضو كند و به قصد وضو ، روى خود را در آب فرو برد و بعد از آن ، دست راست را ، به اين نحو كه مرفق را اول داخل كند و به آب فرو برد تا سر انگشتان ، يا فرو برد و به قصد شستن بالا كشد به نيت اينكه اول مرفق شسته شود تا سر انگشتان و بعد از آن دست چپ را به همين نحو لكن زياد در آب نگاه ندارد كه بعد از تمام شدن غسل ، آب تازه بر آن صادق آيد تا اين كه مسح عيب بكند و به هر حال ، ملاحظه ترتيب بايد كرد . پس اگر كسى مجموع رو و دستها را يك دفعه بشويد صحيح نيست . بلى هر گاه به قصد وضو ، جميع اين اعضا را در زير آب جارى نگاه دارد كه دفعتا همه را آب فرو گيرد غسل وجه به عمل آمده و اگر دفعه ثانيه باز چنين كند غسل دست راست به عمل آمده و اگر دفعه ديگر چنين كند غسل دست چپ به عمل آمده و مسح را بايد به ترى دست چپ كند ، با ملاحظه اين كه مكث زياد نكرده باشد در آب كه آب جديد حاصل شاد و هر گاه دفعتا فرو برد در آب به قصد وضو ، غسل رو به عمل آمده و اگر دفعه ثانيه فرو برد به اين نيت ، غسل دست راست به عمل آمده و اگر ثالثا فرو برد غسل دست چپ به عمل آمده و هر گاه در دفعه اولى كه فرو رفت و غسل وجه به عمل آمد دست راست را اول بيرون بكشد به قصد وضو و بعد از آن دست چپ را ، غسل همه اعضا به عمل آمده . و هر گاه در ميان آب جارى كه آب بر جميع اعضا جارى مىشود نيت كند كه جريان اول از براى شستن رو باشد و بعد از آن براى دست راست و بعد از آن براى دست چپ با قصد ترتيب در اجزاء هر عضوى هم نيز كافى است و به همان نيت ترتيب اكتفا مىكند و اين را " ترتيب حكمى " مىگويند و از تحرير ظاهر مىشود عدم اكتفا و اولى اعتبار فعليت ترتيب است . پس در اين صورت هر گاه اعضا را حركت بدهد به ترتيب به قصد وضو ، كافى است و در اين صورت به آب دست راست هم مسح مىتوان كرد به شرطى كه مكث طولانى نكند و به مجرد قصد و تحقق غسل عرفا دستها را و سر را بيرون بياورد .
32
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 32