نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 318
بر آن توزيع مىشده از مال ، آن را نمىتوان استرداد كردن . به هر حال ، مروت و انصاف را از دست نگذارند و مراعات آن اجير فقير را منظور دارند . < / السؤال = 5732 > < السؤال = 6331 > < السؤال = 6332 > 441 - سؤال : شخصى نيابت حج بلدى گرفته و محرم به عمره يا حج تمتع شده ، در حال طواف در جامه احرامى كه به نجاست معفوه در صلوة ، متنجس شده ، طواف و سعى و نماز طواف را كرده . و منظورش آن بوده كه در طواف هم مثل صلوة ، خون كمتر از درهم ، معفو است . و بعد از تقصير و قبل از لبس مخيط و ساير احرام ، متفطن شده كه شايد در طواف معفو نباشد . معجلا ثوبى الاحرام را تطهير كرده ، تجديد نيت احرام در مكه كرده و عقد آن را به تلبيه نموده ، طواف و سعى را به عمل آورده با تقصير ، و اين در روز هفتم شده ومتفطن نشده كه از ادنى الحد ، احرام بندد و بعد از فراغ از مناسك حج هم عمره مفرده كه من باب وجوب احتياطى نايبين به عمل مىآورند بجا آورده ، آيا موافق شريعت غرا ، برئ الذمه شده يا نه ؟ جواب : اظهر اين است كه طواف در اين معنى در حكم نماز است و با نجاست معفوه ، طواف صحيح است و بر فرضى كه قايل شويم به عدم عفو ، ضرور به اعاده احرام نيست از براى عمره ، بلكه همان طواف و نماز و سعى را كه اعاده مىكند كافى است . بلى اگر آن جامه احرام در حال احرام نجس بوده يا جامه نجس ، احرام بسته ، از اين جهت اشكال به هم مىرسد ، بنا بر اشتراط طهارت جامه در صحت احرام . و لكن ظاهر اين است كه در احرام هم نجاست معفوه مضر نيست ، مانند نماز < / السؤال = 6332 > < / السؤال = 6331 > < السؤال = 5443 > 442 - سؤال : شخصى كه مستطيع شده باشد ، آيا مىتواند مال خود را به اولاد خود ، هبه نمايد به حدى كه از استطاعت بيفتد يا اينكه نمىتواند ؟ و بر فرض اين كه نتواند ، هر گاه جاهل از اين معنى باشد و اموال خود را جميعا هبه كند و بعد كه متذكر شد مىتواند كه ادعا كند و پس بگيرد يا نه ؟ جواب : بلى ، مادامى كه حج مستقر در ذمه نشده باشد مىتواند خود را از استطاعت بيرون كند . و اما هرگاه استطاعت باقى است تا وقت روانه شدن قافله ، پس ديگر نمىتواند خود را از استطاعت بيرون كند . حج بر او واجب است و اگر در چنين
318
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 318