نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 310
سبب اينكه در سنوات سابقه مستطيع بوده و از دست او رفته ، اين امر را وسيله ادراك حج خود نموده . و اين در صورتى است كه مستأجر او را مأذون كرده بود كه چنين كند . هرگاه او را مأذون نكرده باشد ، يعنى مطلقا اجير كرده باشد مىتواند اين عمل را بكند يا نه ؟ و چنين حجها ، مسقط از ذمه منوب عنه مىشود يا نه ؟ جواب : هر گاه مستأجر راضى باشد به اين نحو ، به اينكه مذكور كنند در ضمن عقد اجاره ، يا آنكه از اطلاق عقد ، مفهوم شود كه مقصود مطلق حصول طى مسافت و اصل حج است به هر نحو كه باشد ، در اين دو صورت جايز است . و اما هرگاه اجير شود كه خود ، طى مسافت كند يا عقد را على الاطلاق بگويند و منصرف شود به اراده مباشرت خود اجير ، جايز نيست . و همچنين حكايت اصل حج . و اما صحت اجير شدن كسى كه در ذمه او ، حج است . پس در آن وقتى كه متمكن نباشد كه در اين سال ، از براى خود حج كند و اجير شدن را وسيله كند كه خود از براى خود حج كند در آن سال يا سال ديگر ، پس آن جايز است . پس هرگاه مستأجر راضى شود كه در ميقات از براى او حج بگيرد و خود از براى خود حج بكند صحيح است و هرگاه راضى نباشد ، اين سال را از براى مستأجر حج كند و سال ديگر را از براى خود حج كند . < / السؤال = 5786 > < / السؤال = 5766 > < / السؤال = 5752 > < / السؤال = 5595 > < / السؤال = 5594 > < السؤال = 5570 > 431 - سؤال : هرگاه در ذمه كسى ، حج بلدى قرار گرفته باشد ، مثل اينكه اهل اين ولايات باشد مىتوان نايب را از كربلاى معلى يا نجف اشرف قرار داد ، يا بايد از اصل بلد ميت قرار داد ؟ جواب : بنا بر لزوم حج بلدى به سبب وصيت يا امثال آن ، بايد استيجار آن ، بلد فوت ميت بشود و كسى كه در اين بلاد فوت شود نمىتوان نايب را از عتبات گرفت . مگر اينكه كسى را اجير كند از اينجا كه قطع مسافت از اينجا تا به عتبات بكند و از براى تتمه طريق و حج از آنجا استيجار كنند . < / السؤال = 5570 > < السؤال = 5741 > 432 - سؤال : هرگاه شخصى اجير كند ديگرى را از بلد معينى با اجرت معينى كه حجة الاسلام به جهت والد او بجا آورد در سال معين و شرط زيارت مدينه مشرفه نيز
310
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 310