نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 30
آن جزم باقى است و نه ظن چنانى كه با ظن حاصل از معارضات مقاومت كند ، پس اكتفا كردن به مجرد استصحاب در آن ، به غايت مشكل است . غايت اين ، تعارض استصحابين و تساقط آنهاست ، و باقى مىماند اصالة عدم صحت عبادت مشروط به آنها ، به جهت عدم حصول علم به شرط و شك در شرط ، موجب شك در مشروط است و از آنچه خواهد آمد در كتاب صلوة در مسئله بقاى وقت به استصحاب ، حقيقت اين مسئله را مىتوانى فهميد ، ديگر حاجت به بيان نيست . < / السؤال = 1212 > < / السؤال = 1210 > < السؤال = 1512 > 63 - سؤال : هر گاه زنى طفلى از او متولد شود ميتا و غسل مس ميت نكرده ، بلكه چندين دفعه رو داده ، آيا صلوة و صيام او در اين ايام فاسد است يا نه ؟ جواب : ظاهر اين است كه اين را مس ميت نمىگويند و غسلى از براى آن واجب نيست ، مگر اين كه بعد از خروج ، عضوى از او به عضوى از آن ميت برسد ، اما اولا به جهت آن كه متبادر از مس ميت مس ظاهر مكلف است به ظاهر يا باطن ميت و رحم از جمله بواطن است كه مماس ميت شده و اما ثانيا پس به جهت آن كه در اينجا ميت مس حى كرده است ، چون مرور كرده در بدن او ، نه اين كه حى مس ميت كرده باشد و از مكلف مسى به عمل نيامده و به عبارة اخرى يك حى كه ملاصق حى ديگر بوده ، ميت شده نه اين كه حى ، مباشر ميت شده و تبادر از مس ميت ، معنى دوم است نه اول . بلى چون قوه دافعه حى باعث مباشرت اسافل رحم و باطن فرج شده ، از اين جهت باز ادعاى مس ميت مىتوان كرد ، پس عمده تكيه بر وجه اول است . < / السؤال = 1512 > < السؤال = 1136 > 64 - سؤال : وجوب غسل بر خنثى در چه وقت است و كيفيت غسل او چون است ؟ جواب : كيفيت غسل خنثى و غير خنثى تفاوتى ندارد و اما وجوب غسل به سبب جنابت پس آن كه خنثاى واضح است ، ملحق است به آنچه واضح است يعنى آنچه علامات ، حكم به رجوليت مىكند حكم مرد دارد و آنچه حكم به انوثيت مىكند حكم زن دارد ، زيرا كه مراد از خنثى كسى است كه هم آلت مردى دارد و هم آلت زنى ، پس اگر حكم شود به مردى به سبب آن كه بول او مثلا از آلت مردى مىآيد يا از هر دو مىآيد و لكن اول از آلت مردى مىآيد پس آن در حكم مرد است و اگر به عكس است ، زن است و اگر علامات در او
30
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 30