نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 29
اندرون اتاق تاثير بكند ، آيا آن خاك كه در آن ديوار هست پاك است يا نه ؟ جواب : خاكى كه رطوبت خلا به آن رسيده نجس است و هر گاه در سمت قبله است نماز كردن به آن سمت هم مكروه است . < / السؤال = 887 > < / السؤال = 434 > < السؤال = 1220 > 60 - سؤال : اقل آبى كه در آن غسل توان نمود چه قدر بايد باشد ؟ جواب : به قدرى كه بر همه بدن آب جارى شود به اعانت دست . گاه است كه به بيست و پنج درم توان كرد . < / السؤال = 1220 > < السؤال = 1234 > 61 - سؤال : غسل جنابت قبل از دخول وقت نماز را به چه نيت بايد كرد ؟ جواب : به قد رفع جنابت قربة الى الله كافى است و با آن ، نماز واجب ، مىتوان كرد . < / السؤال = 1234 > < السؤال = 1210 > < السؤال = 1212 > 62 - سؤال : اگر كسى پيش از غسل ، علم قطعى يا شرعى داشته باشد به طهارت بدن و بر بىمانع بودن آن از وصول آب ، و در حينى كه مىخواست غسل كند شك به هم رسانيد در عروض نجاست و مانع ، آيا حالت سابقه را مستصحب مىتوان داشت يا نه ؟ جواب : اما در طهارت محل ، پس به استصحاب اكتفا مىتوان كرد و شك در نجاست اعتبار ندارد و اما در صورت شك در حصول مانع از وصول آب اعتماد به استصحاب مشكل است ، چون معارض است به استصحاب شغل به غسل ذمه و اصالة عدم نفس غسل . بلى اگر بعد از وضو و غسل مانعى در بدن بيند و شك كند كه آيا قبل بوده يا بعد ، اظهر اين است كه بنا را بر صحت مىگذارد ، ( هر چند در اين ميان معارضها موجودند ) زيرا كه در اينجا فرقى هست كه آن ظاهر حال مسلم است كه فعل را بر وجه صحيح كرده ، بلكه جزما فعلى كرده كه در آن وقت محكوم به صحت بوده ، چون در خاطر او خطور نكرده بود قبل از غسل و وضو كه آيا مانعى و حايلى در بدن هست يا نه ، و استصحاب حال عدم حايل چنان قوتى دارد كه عدم را در اذهان مجزوم به ، مىدانند و افعال مترتبه بر آن را به جا مىآورند و اين گونه جزم كه بعضى آن را " اعتقاد مشهور " مىخوانند و بعضى " علم عادى " مىگويند نظر به تتبع احكام شرعيه حجت است ، پس طهارتى كه به عمل آمده در آن حال محكوم به صحت است و بطلان آن محتاج است به دليل . و اما در صورت طريان شك قبل از طهارت ، خصوصا با ظن به حصول مانع ديگر ، نه
29
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 29