responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 273


هر كدام پيشتر در ذمه او قرار گرفته آن را بكند ، لكن وجوب آن ، نزد حقير ظاهر نيست ، بلى ترتيب ما بين مثل قضاى ظهر و عصر يك روز يا مغرب و عشاى يك شب را بايد منظور داشته باشد .
و بدان كه مشهور بين علما اين است كه در روزه هر گاه ولى نباشد كه قضا كند واجب است كه از اصل مال او در عوض هر روزى يك مد ، از طعام كه پنجاه درم شاه است تصدق كنند و مراد از طعام ، جو و گندم است و احوط دو مد است و اين در وقتى است كه وصيت نكرده باشد به روزه ، بر وجهى كه ممضى ونافذ باشد ، اما اگر وصيت كرده باشد ، پس بايد وصيت او را به عمل آورد و تصدق ساقط مىشود ، والله العالم .
< / السؤال = 4531 > < / السؤال = 4529 > < / السؤال = 4528 > < / السؤال = 4527 > < / السؤال = 4526 > < / السؤال = 4525 > < / السؤال = 4524 > < / السؤال = 4523 > < / السؤال = 4522 > < / السؤال = 3281 > < / السؤال = 3275 > < / السؤال = 3267 > < / السؤال = 3266 > < / السؤال = 3265 > < / السؤال = 3264 > < / السؤال = 3262 > < / السؤال = 3260 > < / السؤال = 3259 > < / السؤال = 3258 > < / السؤال = 3257 > < / السؤال = 3256 > < / السؤال = 3255 > < / السؤال = 3254 > < السؤال = 4383 > < السؤال = 4388 > < السؤال = 4519 > 405 - سؤال : زيد ، در ماه مبارك رمضان در حال روزه با زوجه خود جماع نموده و قضاى صوم و اداى كفاره را بدون عذر شرعى چند سال به تأخير انداخته ، آيا در اين صورت به جهت تأخير انداختن كفاره ، كفاره ديگر بر او لازم مىشود يا به جهت تأخير انداختن قضاى صوم ، كفاره لازم مىشود و يا به تأخير كفاره ، كفاره ديگر لازم نمىشود و بر فرض لزوم ، بيان فرمايند كه شرعا كفاره هر يك ، چقدر مىباشد ؟
جواب : به جهت تأخير كفاره ، كفاره ديگر در كار نيست ، و ليكن هر گاه قضاى روزه را بدون عذر تأخير كند تا رمضان آينده ، كفاره بر او لازم است از هر روزى اطعام مسكين .
واشهر آن است كه مدى كافى است . يعنى يك مد ، چهار يك سنگ تبريزى هشت عباسى تقريبا و بهتر آن است كه دو مد بدهد و با نان و گوشت هم باشد ، يا نان خورشى ديگر ، اگر گوشت بتواند بهتر است و اگر گندم يا غير آن بدهد خرج پختن او را بدهد بهتر است ، و هرگاه چند ماه رمضان بگذرد و قضاى روزه نگرفته باشد ، اظهر آن است كه كفاره متعدد نمىشود ، والحال دليلى بر تعدد در نظر نيست .
< / السؤال = 4519 > < / السؤال = 4388 > < / السؤال = 4383 > < السؤال = 4472 > < السؤال = 4473 > < السؤال = 4478 > 406 - سؤال : آيا به محض شهادت عدلين ، مىتوان روزه را خورد ، يا بايد حاكم شرع حكم كند به ثبوت ؟ و اما هرگاه حاكم شرع حكم كند به اين كه امروز عيد است يا اول رمضان است مىتوان به او اكتفا كرد يا نه ؟
جواب : ظاهر اين است كه به محض شهادت عدلين مىتوان اكتفا كرد و احتياج به

273

نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي    جلد : 1  صفحه : 273
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست