نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 241
لازم آيد ، معلوم نيست وجوب عمل به رضاى ايشان . و دلالت دارد بر اين ( علاوه بر نفى ضرر و عسر و حرج كه به عقل و نقل ثابت است ) عموم آيه شريفه : ولا تعضلوهن ان ينكحن ازواجهن ، . زيرا كه در ترك شوهر كردن زنان ، ضرر عظيم است به ايشان و تصريح كرده است شهيد ( ره ) و غيره كه در صورت لزوم ضرر دينى يا دنيائى اطاعت ايشان واجب نيست و حاصل اينكه لزوم رضا جويى والدين از اهم واجبات و عقوق ايشان از جمله كباير است . بعضى گفتهاند حتى اينكه هرگاه امر كنند به خوردن لقمه شبهه ، بايد اطاعت كرد به جهت آن كه ترك شبهه مستحب است و اطاعت ايشان واجب ، و هرگاه منع كنند آن را از حضور جماعت ، اقرب آن است كه لازم نباشد قبول ، مگر هرگاه بر والدين شاق باشد ، مثل آنكه در تاريكى شب در وقت عشا يا صبح برود ، چنان كه شهيد ( ره ) تصريح كرده است و اين دور نيست ، و بعضى علما گفتهاند كه هرگاه در نماز نافله باشد ، او را صدا زنند نماز را قطع كند و اين دور نيست ، چنان كه از احاديث مستفاد مىشود . و در وجوب احسان به والدين ، اسلام شرط نيست ، بلكه والدين كافر باشند هم ، بايد به ايشان احسان كرد و هم در حال عبادت دعا كند ايشان را به طلب هدايت و بعد از ممات به طلب تخفيف عذاب ، و هرگاه مردد شود ميان رضاجويى پدر و مادر و جمع ممكن نباشد دور نيست كه رضاى والده را مقدم دارد بر رضاى پدر . < / السؤال = 4606 > < / السؤال = 4175 > < / السؤال = 4174 > < / السؤال = 4161 > < / السؤال = 4156 > < السؤال = 4276 > < السؤال = 4281 > < السؤال = 4282 > 401 - سؤال : شخصى در ماه رمضان با حلال خود جماع كند و يقين داند كه صبح ، آب ميسر نمىشود ، آيا در اين صورت جماع مرد با زن جايز است يا نه ؟ و روزه آنها چه صورت دارد ؟ جواب : بلى جايز است جماع كردن ، و هرگاه بعد از جماع كردن ، آب ميسر نشد تيمم كند بدل از غسل ، پيش از صبح و تيمم را نگاه دارد تا صبح شود . و همچنين جايز است جماع كردن ، هر چند بداند كه آب از غسل به هم نمىرسد از براى نماز ، هر چند به مقدار وضو آب داشته باشد ، بر اين دعوى اجماع علما شده و بعضى اخبار هم بر اين دلالت دارد .
241
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 241