نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 178
خمس ميسر نشود سيد مىتواند عامل باشد و از وجه عاملين بگيرد . و بعد از اين همه كلام باز منع غارمين و في الرقاب سادات ، از وجه في سبيل الله خالى از اشكال نيست ، بلكه عاملين نيز . و آنچه فقها منع كردهاند در عاملين ، ظاهرا مراد ايشان در وقتى است كه از حيثيت مصرف عاملين بگيرد و اما از مصرف في سبيل الله پس منع ايشان معلوم نيست ، به هر حال در صورتى كه خمس ميسر نشود از براى سادات و زكات امثال خود ، هم نباشد ظاهر اين است كه امر آسان باشد چنان كه تصريح كردهاند در فقراى سادات هم خصوصا بنابر قول اكثر كه مؤنه متعارفه را تجويز كردهاند به جهت ايشان و اقتصار به سد رمق يا قوت يك شبانه روز نكردهاند و به هر حال در آخوند معلم و سيد غنى ظاهرا اشكال نباشد . < / السؤال = 5034 > < / السؤال = 4940 > < السؤال = 13333 > 345 - سؤال : بعضى مىگويند خراجى كه حاكم جائر عصر مىگيرد حلال است و رعيت بايد بدهند و بعضى مىگويند كه مال حكام و سلاطين اين عصر را نبايد به رعيت رد كرد و ايشان مشغول الذمه نيستند ، بلكه نمىتوانند دزدى و سرقت از آن مال نمايند و ولايت عجم هم مفتوح العنوه است و خراجيه ، حكم شرعى آن را بيان فرمايند . جواب : در كتاب مناهج الاحكام اين مسئله را مبسوط نوشتهام و اظهر در نظر حقير اين است كه آنچه سلاطين جور شيعه مىگيرند از خراج اراضى خراجيه ، حلال نيست مگر آنكه به اذن مجتهد عادل باشد و گيرنده هم از مصالح عامه باشد ، مثل طلبه علوم و ائمه جماعت و امثال آنها . < / السؤال = 13333 > < السؤال = 4878 > 346 - سؤال : هرگاه كسى اجيرى داشته باشد كه خدمت او را مىنمايد و اجرت او را كه قرار داده بدهد و اضافه كه از زكات به او بدهد چه صورت دارد ؟ جواب : بلى هرگاه اجير و هر كاسبى كه كسب و عمل او وفا به معيشت او نمىكند تتمه را از وجه زكات به او مىتوان داد . < / السؤال = 4878 > < السؤال = 4997 > 347 - سؤال : هرگاه چنانچه زكات دهنده در دو وجه از وجوه بر ، به قدر زكات خرج كرده باشد ، به اين معنا كه احدهما زكات باشد و ديگرى صدقه مستحبه مثلا ، و در احد وجهين خصوص زكات را قصد نكرده باشد آيا مجزى خواهد بود يا نه ؟
178
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 178