نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 138
است قبل از ركوع و خصوص روايت رجاء ( 1 ) بن ابى ضحاك در عمل حضرت رضا ( ع ) در راه خراسان دلالت بر ثبوت قنوت دارد در شفع ، و لكن صحيحه عبد الله بن سنان ( 2 ) دلالت دارد بر اينكه قنوت در وتر ، در ركعت ثالثه است قبل از ركوع ، به ضميمه اخبار صحيحه و معتبره بسيار كه دلالت دارند وتر ، نام سه ركعت است . و بعض متأخرين علما ، تصريح به سقط قنوت شفع كردهاند و مصرحى به ثبوت آن بخصوصه در نظر نيست و روايت رجاء هم ضعيف است و آن اخبار صحيحه عامه هم بيش از اين دلالت ندارند كه قنوت ، قبل از ركوع است نه اينكه در هر دو ركعتى قنوتى هست ، بلى در اخبار ديگر كه در ذكر " قبل از ركوع " [ نيستند ] ( بلكه دلالت دارند بر اينكه در هر نماز قنوت است در هر فريضه و نافله ) دلالت به عنوان عموم است . و به هر حال ، عمل حقير در ترك قنوت است . < / السؤال = 3010 > < السؤال = 2311 > 308 - سؤال : كاردى كه دستهاش استخوان مجهول الحال باشد در نماز چه صورت دارد ؟ جواب : اظهر صحت است ، اگر چه احوط ، اجتناب است . < / السؤال = 2311 > < السؤال = 4126 > 309 - سؤال : احتياط در ظهر جمعه چيست ؟ آيا جمع بين صلاتين است يا ترك جمعه و اتيان ظهر ، بنابر عدم وجوب عينى جمعه و هر گاه جمع ، احوط باشد ، آيا احتياط به مباشرت فقيه است يا به من جاز له الامامة حاصل مىشود و در صورت تحقق احتياط به مباشرت فقيه ، آيا تفقه در بعضى مسائل بنا بر جواز تجزى اجتهاد ، كافى است يا نه ؟ جواب : احتياط در جمع بين صلاتين است ، هر چند قايل به وجوب عينى باشيم ، زيرا كه مفروض اين است كه در وجوب عينى هم دليل آن يقينى نيست بلكه ظنى است ، پس دليل بر حرمت آن نيست ، و اما دليل جواز ( بلكه استحباب ) همان ادله احتياط است ،
1 : بحار الانوار ج 49 ص 95 - 91 ، حديث طولانى - و نيز - مسند الامام الرضا ج 1 ص 44 - 40 ، و عيون الاخبار 2 - 180 ، رجاء بن ضحاك از طرف مأمون مامور بود كه امام را از مدينه به مرو آورد ، چندان اعتنائى به حديث او نمىكنند . 2 : وسائل : ج 2 ص 900 ، ابواب قنوت باب 3 ج 2 .
138
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 138