نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 137
نيز خصوص روايت ( 1 ) على بن ابى حمزه در خصوص سجده سهوى كه از براى تشهد منسى باشد كه دلالت دارد بر تقديم آن به قضاى تشهد . < / السؤال = 3696 > < / السؤال = 3651 > < السؤال = 2353 > 304 - سؤال : با چكمه نماز گزاردن چه صورت دارد كه پاشنه بلند باشد ؟ جواب : ظاهر اين است كه صحيح است به جهت اصل و صدق قيام و عموم و اطلاق و ترك استفصال در احاديثى كه دلالت دارند بر جواز نماز با چكمه . < / السؤال = 2353 > < السؤال = 2336 > 305 - سؤال : پارچهاى كه ببافند وتارهاش ده يك نخ باشد وبافهاش ابريشم ، با آن نمازگزاردن چه صورت دارد ؟ جواب : ظاهر اين است كه هر گاه ده يك خليط باشد هم كافى باشد ، چون در عرف صادق است كه حرير محض نيست ، بلكه مخلوط است . < / السؤال = 2336 > < السؤال = 2329 > 306 - سؤال : تدثر به حرير جايز است يا نه ؟ و تدثر بالاپوش و مانند آن را شامل است يا نه ؟ جواب : مراد از " تدثر " را نمىفهمم . اگر مراد " دثارت " مقابل " شعار " است كه جوامه ( 2 ) فوقانى است ، چنان كه شعار جامه ملاصق بدن است . اشكال در حرمت آن از براى مرد نيست و ظاهر اين است كه بالاپوش مثل عبا وردا هم چنين است و اگر مراد از تدثر ، التحاف است مثل لحاف حرير ، پس هر چند صريحى در كلام فقها و اخبار در نظر نيست ، لكن حرمت ، متبادر از اخبار و فتاوى نمىشود ، چون ظاهر از آنها حرمت لباس پوشاكى است نه مثل لحاف ، و اما فرش و متكا و امثال آن ، پس اظهر واشهر جواز است ، بلكه صحت نماز است بر روى آن ودلالت مىكند بر آن ، بعض اخبار معتبره نيز . < / السؤال = 2329 > < السؤال = 3010 > 307 - سؤال : قنوت در صلوة شفع : آيا دليل عامى در او به نظر شريف رسيده يا نه ؟ جواب : عمومات اخبار صحيحه دال است بر اين كه قنوت در هر نمازى در ركعت دوم
1 : وسائل : ج 5 ص 341 ، ابواب الخلل ، باب 26 ج 2 . 2 : جامه ، يا : جمع جامه - در ذيل مسئله شماره 265 نيز ديديم كه " رخت " با صيغه " رخوت " جمع بسته شده بود .
137
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 137