نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 132
بر اين كه اين شخص به قصد ريا كرده و اين قدر طول داد و اين از نماز بيرون رفت . به هر حال شكى نيست كه در صورت تحقق فعل كثير بر فرض و تقدير ، احوط بلكه اظهر بطلان است ، هر چند اكتفا به آنچه كرده ، نكرده باشد و تكرار كرده باشد . < / السؤال = 3066 > < / السؤال = 2589 > < السؤال = 323 > < السؤال = 2309 > 298 - سؤال : چه مىفرمايند بخصوص در باب شانهاى كه بعضى از دندانههاى آن را به سريشم چسبانيدهاند و مىگويند كه سريشم از امعاء و روده سگ ( 1 ) ماهى است كه حرام است ، آيا شانه پاك است و هر گاه با كسى باشد در وقت نماز كردن ، نماز او صحيح است يا نجس است شانه ، و نماز باطل است يا نجس نيست شانه ، و در او نماز جايز نيست هر گاه با كسى باشد ؟ جواب : مردار سگ ماهى نجس نيست ، هر چند حرام گوشت باشد ، و لكن اجزاء حيوان غير مأكول اللحم هر چند مذكى باشد و همراه باشد با انسان ، صحت نماز با آن مشكل است ، بلكه اظهر بطلان ( 2 ) است به غير مستثنيات : جزو انسان و مگس و زنبور و امثال آنها . < / السؤال = 2309 > < / السؤال = 323 > < السؤال = 3317 > 299 - سؤال : مأموم در وقتى رسيد كه امام در ركوع باشد ، چون تكبير گويد كه ملحق شود ، امام برخيزد . مأموم به همان حال مىتواند ذاكرا بماند تا به ركوع ركعت ديگر ملحق شود به امام ، و هر گاه در وقتى كه به ركوع رود ، در حال رفتن كه هنوز به حد ركوع نرسيده امام برخيزد و راست شود ، مىتواند به همان ركوع كه خود كرده ، در سجود ملحق به امام شود و آن را ركعت اول خود قرار دهد يا آنكه قصد انفراد كند و نماز خود را تمام كند ؟ - ؟ جواب : دليلى بر جواز هيچ يك ( از باقى ماندن ذاكرا در صورت اولى واكتفا به همان ركوع و لحوق به امام در سجود و محسوب داشتن آن به ركعتى ) در نظر نيست .
1 : سريشم از ماده گياهى بنام " سريش " ساخته مىشود و نوع ديگرى از سريشم كه نجاران و درودگران از آن استفاده مىكنند از آميزهاى از گياه مذكور و انساج ماهىهاى حرام گوشت ( نه فقط سگ ماهى ) ساخته مىشود و مراد سؤال كننده همين نوع سريشم است . 2 : آيا پس از تركيب با مواد ديگر مشمول " استهلاك " نمىشود ؟ و باز هم مصداق " جزء حيوان غير ماكول " است ؟ البته جاى سخن هست خصوصا اگر به وسيله جوشانيدن مشمول " استحاله " گردد .
132
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 132