نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 13
در ظهر استحاضه متوسطه شود و در مرشد العوام فرمودهايد كه از براى استحاضه متوسطه در صبح ، يك غسل بكند ، حالا ظهر ، به هم رسيده ، چه كند ؟ آيا غسل كند ، وضو بسازد و غسل نكند ؟ و همچنين هر گاه در مغرب ، متوسطه شود صبر كند تا صبح غسل كند . هر گاه بر اين صفت باقى مانده باشد يا آنكه همان مغرب يا ظهر غسل كند ؟ جواب : ظاهر اين است كه واجب نيست كه از براى ظهر و مغرب غسل كند بلكه غسل را از براى همان نماز صبح آينده مىكند ، مگر اينكه بالمره خون قطع شود و معلوم او شود كه ديگر خونى نيست . در اين وقت غسل از براى انقطاع و برء مىكند و نماز ظهر يا مغرب را مىكند . و همچنين هرگاه بعد از نماز مغرب و عشاء برء و انقطاع حاصل شود به آن از براى نماز صبح بايد غسل بكند و نماز كند . < / السؤال = 1452 > < السؤال = 971 > 16 - سؤال : چربى كه در دست به هم رسيد ، آيا واجب است كه ازاله قبل از غسل و وضو بشود يا با آن وضو و غسل نماز مىتوان كرد ؟ جواب : هر گاه جسميتى ندارد كه حايل باشد از رسيدن آب به بشره ، باكى نيست و محض اين كه آب بعد از رسيدن به بشره مىدود به جاى ديگر ظاهرا ضررى ندارد و وضو و غسل صحيح است . < / السؤال = 971 > < السؤال = 983 > < السؤال = 1178 > 17 - سؤال : غسل جنابت يا جمعه در حوض مسجد چه حال دارد هرگاه حوض در وسط مسجد باشد ؟ و چه حال دارد هرگاه در خارج مسجد باشد ؟ اين غسل باطل است يا صحيح ؟ و هرگاه با آفتابه از آب حوض مسجد بردارد و در خارج مسجد وضو يا غسل بكند ، اين وضو و غسل چه حال دارد ؟ و آب برداشتن از چاه مسجد چه حال دارد ؟ هرگاه وضو و غسل به عمل بياورد . و هر گاه آب از چاه مسجد بكشند و در خانه ببرند از براى خوردن و غير خوردن و در گل كردن و عمارت كردن بفرمايند كه اينها چه حال دارد ؟ كه اگر صحيح نباشد احتراز كنند . جواب : در صورتى كه غرض واقف معلوم باشد از بناى حوض و آب ، بايد موافقت غرض واقف كرد ، در صورت جواز وعدم جواز كه صحت وعدم صحت هم بر آن مترتب مىشود . و در صورت جهالت حال ، هر گاه ضررى به حوض نمىرسد وباب وقف كه شاهد حال
13
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 13