نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 14
مسلمين عدم رضاى به آن نباشد ، ظاهر اين است كه جايز باشد در غسل جنابت . و چون مكث در اين مساجد از براى جنب حرام است و همچنين ازاله نجاست كه منشأ تنجس مسجد شود بر فرض جواز آن ، غالبا در صورتى مىشود كه در بيرون ازاله نجاست كرده باشد و به عنوان عبور و مرور از بيرون بدون درنگى برود و بدون درنگ در حوض بيفتد ، هر چند در آن فرو رفتن در آب هم اشكال هست هرگاه صادق آيد بر آن كه درنگ است و عبور نيست . و به هر حال البته ترك آن اولى و احوط است و اظهر صحت غسل است ، هر چند خالى از اشكال نيست ، خصوصا در صورت ازاله نجاست كه به سبب مظنه كراهت مسلمين و تضرر ايشان مظنه غصب هست كه منشأ بطلان مىشود . و اما حوض بيرون مسجد در آن اين قدر اشكال نيست . و آب حوض مسجد را برداشتن و بردن صورتى ندارد هرگاه آن آبى است كه واقف از براى حوض قرار داده ، بلى هر گاه آب را ديگرى از خارج بياورد و در حوض كند و از حال او معلوم باشد كه راضى است به اين معنى باكى نيست و آب از چاه وقف مسجد بردن از براى شرب و توضى و غسل ظاهرا جايز است مگر با حصول ضرر و كراهت مسلمين از اين معنى و اما براى گل كارى و غير آن جايز نيست . < / السؤال = 1178 > < / السؤال = 983 > < السؤال = 904 > 18 - سؤال : هر گاه ناخن دست و پا بلند شده باشد به نوعى كه چرك سياه در تحت آنها به هم رسد و آن چرك نمايان باشد منشأ بطلان وضو و غسل مىشود يا نه ؟ جواب : هر گاه چرك ظاهر را گرفته و مانع از وصول آب است صحيح نيست و هرگاه در زير ناخن است كه از بواطن محسوب است صحيح است . < / السؤال = 904 > < السؤال = 174 > 19 - سؤال : آبى كه از جايى عبور نمود و بعد از قطع آب مكان گودى كه در آنجا ممر بود قدرى آب در آنجا مانده است و باز آب به آنجا مىآمده است ، لكن بسيار قليل كه بعد از دقت ، مفهوم مىشده است كه مىآيد و از تحت آن معلوم نبوده است بيرون رفتن آن و كسى در آن غسل كرده و بعد از فراغ در ميان آب فضله ديده است كه جعل ( 1 ) به آنجا
1 - جعل - به ضم اول وفتح دوم - : سرگين غلطان : نام حشره است .
14
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 14