نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 111
يوميه و روزه ماه رمضان آن شخص منوب عنه مىشود ؟ جواب : ظاهر در عرف ما انصراف به يوميه و رمضان است و چگونه احتمال غير يوميه بدهد و حال آنكه جهالت دارد و اجاره به آن سبب ، باطل است . < / السؤال = 2602 > < / السؤال = 2578 > < السؤال = 2578 > < السؤال = 2602 > 244 - سؤال : هر گاه ضرور باشد تعيين و نكرده باشد و آن لفظ در نزد اجير منصرف به نمازهاى يوميه وروزههاى ماه رمضان آن شخص منوب عنه ، شده باشد و ملتفت به اينكه شايد غير اينها بوده باشد ، نشده باشد ، آيا اعاده ضرور است ؟ جواب : نه ، ضرور نيست . < / السؤال = 2602 > < / السؤال = 2578 > < السؤال = 2602 > < السؤال = 3248 > 245 - سؤال : هر گاه نداند كه اين قضاى نمازها وروزهها ، يقينا در ذمه آن شخص منوب عنه است يا احتياط است ، آيا همين كه قصد كرد اجير ، كه اين نماز يا روزه كذائى را مىكنم نيابة عنه وتقربا له الى الله ، كافى است يا محتاج به تعيين است ؟ جواب : بلى ، كافى است : عما في الذمه قربة الى الله . < / السؤال = 3248 > < / السؤال = 2602 > < السؤال = 3255 > 246 - سؤال : هرگاه اكبر اولاد مذكور ، عصيانا قضاى فوايت پدر را نكند بر اولاد ديگرش واجب مىشود قضا ، يا نه ؟ جواب : نه ، واجب نمىشود . < / السؤال = 3255 > < السؤال = 2353 > 247 - سؤال : ساق جوراب را هرگاه بلند باشد به قدرى كه ضرور است ، و لكن در حين نماز پايين بيايد مضر است يا نه ؟ مبطل بودن معلوم نيست ( 1 ) ، و لكن بالا باشد . < / السؤال = 2353 > < السؤال = 2353 > 248 - سؤال : با جورابى كه ساق پاى را نگيرد سهوا ، هرگاه كسى نماز كند محتاج به اعاده هست يا نه ؟ جواب : وجوب ، معلوم نيست ( 2 ) . < / السؤال = 2353 > < السؤال = 2835 > 249 - سؤال : هرگاه در نماز ، كلمهاى صحيح واقع نشد ، در حين اعاده آن كلمه ، هر كلمهاى پيشتر از سابق اعاده شود مضر است يا نه ؟ جواب : مضر نيست .
1 و 2 : به توضيحى كه در ذيل مسئله شماره 211 در ارتباط با مسئله شماره 171 داده شده مراجعه شود .
111
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 111