نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 112
< / السؤال = 2835 > < السؤال = 99 > < السؤال = 3220 > 250 - سؤال : هرگاه در حينى كه دست به مجتهد مىرسد ، كسى از روى تفكر و اجتهاد خود و قول ثقه كه گفته بوده است كه مظنون من اين است كه فلان مجتهد چنين مىگويد . ، در اذان و اقامه نماز نيابتى ، قصد نيابت بالاستقلال مىنموده ، آيا اين چنين نمازى صحيح است يا نه ، با وجود امكان تأخير آن نمازها تا حين ادراك مجتهد - ؟ جواب : ظاهر صحت است و تأخير لازم نيست . < / السؤال = 3220 > < / السؤال = 99 > < السؤال = 3232 > 251 - سؤال : نماز نيابتى را با وضوى جبيره يا تيمم مىتوان كرد ، بر فرض اينكه عقد اجاره براى صلوة مطلق ، بسته شده است . يا نه ؟ جواب : دور نيست جواز ، و لكن با توسعه زمان ، شايد اولى تأخير باشد تا رفع عذر ، و توضيح مقام ، اين است كه هرگاه مستأجر خواهد براى ميت ، استيجار نماز كند جايز نيست كه از كسى استيجار كند كه نماز او جبيره يا تيممى است ، هر چند آنچه از ميت فوت شده ، از اين باب باشد ، چون صلوة من حيث هى صلوة مشروط است به طهارت مائيه صحيحه و جبيره و تيمم بدل اضطرارى است خواه ادا باشد و خواه قضا به خلاف قصر و اتمام ، زيرا كه آنها هر يك ماهيت علىحدهاند و فرقى در ادا و قضاى آن نيست . و اما هرگاه مستأجر اجاره مطلقه كرده در حالى كه اجير قادر بر طهارت مائيه صحيحه تامه بوده و بعد عذر از براى اجير ، به هم رسد اينجاست كه گفتيم دور نيست جواز ، چون اين از عوارض و سوانح نماز قضا مىشود و تكليف او نسبت به قضا همين است . < / السؤال = 3232 > < السؤال = 3151 > 252 - سؤال : آيا هر ركوعى از نماز آيات ، ركن است يا ركوعهاى هر ركعتى ركن است در همان ركعت ؟ جواب : ظاهر اين است كه هر يك از ده ركوع ، ركن باشد و ظاهر اين است كه هرگاه مأموم برسد به امام در وقتى كه يك ركوع را كرده باشد آن ركعت از او فوت شده است و بايد به ركعت ديگر اقتدا كند وعلامه در تحرير گفته است سزاوار در آن بقيه ركوعها ، متابعت امام بكند با سجدهها و چون امام به ركعت دوم برخاست اقتدا كند . < / السؤال = 3151 > < السؤال = 3254 > 253 - سؤال : هر گاه پدر فوت كند و ولد اكبر ذكور ، ( يقين كند كه والدش
112
نام کتاب : جامع الشتات ( فارسي ) نویسنده : الميرزا القمي جلد : 1 صفحه : 112