( 2 ) بهجت : بايد فوراً نيّت كند و گر نه روزهء او باطل مىشود . [ پايان مسأله ] زنجانى : بنا بر احتياط واجب نيت روزه نمايد و بعداً روزهء آن روز را قضا كند . . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، تبريزى ، سيستانى و فاضل نيست ] ( 4 ) زنجانى : بعد از ظهر متوجه شود ، . . [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله سيستانى نيست ] ( 5 ) فاضل : بايد در ماه رمضان تا مغرب . . ( 6 ) خوئى ، تبريزى : و همچنين است حكم بنا بر احتياط واجب اگر پيش از ظهر ملتفت شود و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد . سيستانى : و اگر بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است بنا بر احتياط واجب نيت روزه كند رجاءً و بعد از رمضان هم آن را قضا كند و امّا اگر پيش از ظهر ملتفت شود و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد روزهاش صحيح است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1562 اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1562 اگر بچه پيش از اذان صبح ماه رمضان بالغ شود بايد روزه بگيرد ( 1 ) و اگر بعد از اذان بالغ شود ، روزهء آن روز بر او واجب نيست ( 2 ) . ( 1 ) اراكى : و همچنين اگر بعد از اذان بالغ شود ، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، روزهء آن روز بر او واجب است . گلپايگانى ، صافى : و احتياط واجب آن است كه اگر پيش از ظهر بالغ شود و مُفْطِرى به جا نياورده باشد آن روز را قصد روزه كند و تمام نمايد . بهجت : و اگر بعد از اذان و قبل از ظهر بالغ شود ، اگر چيزى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، احتياط واجب در اين است كه بقيهء آن روز را روزه بگيرد و بعداً قضاى آن روز را نيز بگيرد و همچنين است اگر شخصى كه جنون دارد جنونش از بين برود و اين احتياط در بارهء غير بالغى است كه از اول صُبح ، نيّتِ روزه نداشته است ، ولى چون روزهء بچهء مميز صحيح است اگر چه بر او واجب نيست اگر نيت روزه داشته باشد و در بين روز بالغ شود ، روزه آن روز او صحيح است و قضا ندارد . مكارم : و اگر بعد از اذان بالغ شود و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد احتياط واجب آن است كه روزه را بگيرد و بعد هم قضا كند . ( 2 ) سيستانى : ولى اگر قصدِ روزهء مستحبّى كرده باشد احتياط مستحب اين است كه آن را تمام كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1563 كسى كه براى به جا آوردن روزهء ميتى اجير شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 1563 كسى كه براى به جا آوردن روزهء ميتى اجير شده ( 1 ) ، اگر روزهء مستحبّى بگيرد اشكال ندارد ( 2 ) . ولى كسى كه روزهء قضا يا روزهء واجب ديگرى دارد ( 3 ) ، نمىتواند روزهء مستحبى بگيرد ( 4 ) ، و چنانچه فراموش كند و روزهء مستحب بگيرد ، در صورتى كه پيش از ظهر يادش بيايد ، روزهء مستحبى او به هم مىخورد و مىتواند نيت خود را به روزهء واجب برگرداند ( 5 ) و اگر بعد از ظهر ملتفت شود ، روزهء او باطل است ( 6 ) و اگر بعد از مغرب يادش بيايد ، روزهاش صحيح است ( 7 ) گر چه بىاشكال نيست .