( 1 ) اراكى : روزهء آن روز باطل است ؛ گر چه احتياط مستحب است روزهء آن روز را تمام نمايد . بهجت : مسأله كسى كه در سراسر روز بى هوش بوده در صورتى كه روزه واجب معين باشد روزه بر او واجب نيست ولى اگر قبل از ظهر به هوش آيد بنا بر احتياط واجب بايد روزهء آن روز را تمام كرده و قضاى آن را نيز بگيرد و همين احتياط در مورد مخالف ، اگر قبل از ظهر شيعه شود نيز جارى است . مكارم : مسأله اگر پيش از اذان صبح نيّت روزه كند و بعد بىهوش يا مست شود و در بين روز به هوش آيد ، در حالى كه هيچ كار خلافى به جا نياورده احتياط واجب آن است روزهء آن روز را تمام كند و قضاى آن را هم به جا آورد . فاضل : مسأله اگر بعد از نيت روزه مست شود و بعد به هوش آيد بنا بر احتياط واجب بايد آن روز را روزه بگيرد و قضاى آن را نيز بگيرد ولى اگر بىهوش شود و بعد به هوش آيد روزه را تمام كند و صحيح است . < صفحة فارغة > [ مسأله 1559 اگر پيش از اذان صبح نيت كند و مست شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1559 اگر پيش از اذان صبح نيت كند و مست شود و در بين روز به هوش آيد ( 1 ) احتياط واجب آن است كه روزهء آن روز را تمام كند و قضاى آن را هم به جا آورد ( 2 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : در بين روز هوشيار شود . . ( 2 ) اراكى : روزهء آن روز باطل است و بايد قضاى آن را به جا آورد . گلپايگانى ، صافى : احتياطاً امساك كند و بايد قضاى آن را به جا آورد . مكارم ، فاضل : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1558 . مسأله اختصاصى فاضل : مسأله 1620 اگر بدون نيت روزه مست شود و در بين روز به هوش آيد بايد آن روز را روزه بگيرد و قضاى آن را هم بگيرد ولى اگر بىهوش شود و در بين روز به هوش آيد فقط قضاى آن را بگيرد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1560 اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1560 اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد و بعد از مغرب بيدار شود ، روزهاش صحيح است . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : مكارم و بهجت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1561 اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است ( 1 ) و پيش از ظهر ملتفت شود ، چنانچه ( كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد ، بايد نيت كند و روزهء او صحيح است ( 2 ) . و اگر ( 3 ) ) كارى كه روزه را باطل مىكند انجام داده باشد ، ( يا بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است ( 4 ) ) روزهء او باطل مىباشد ، ولى بايد تا مغرب ( 5 ) كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نمايد ( 6 ) . ( 1 ) مكارم : و روزه نگيرد و بعد از ظهر ملتفت شود و يا قبل از ظهر در حالى كه افطار كرده باشد ، بايد به احترام ماه رمضان تا مغرب كارهايى كه روزه را باطل مىكند ترك نمايد و بعد از ماه رمضان آن روز را قضا كند .