( 2 ) سيستانى : و اگر عمداً برنگردد جماعتش بنا بر احتياط باطل مىشود ولى نمازش صحيح است به تفصيلى كه در مسأله [ 1423 ] گذشت ، ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع امام برسد ، امام سر بردارد ، نمازش بنا بر احتياط باطل است . ( 3 ) بهجت : نمازش بنا بر أظهر باطل است . و همچنين در حكم سهو است اگر فراموش كند كه مأموم است و يا گمان كند كه امام سر از ركوع برداشته ، و يا هر عذرى كه موجب ترك متابعت شده باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1472 اگر اشتباهاً سر بر دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1472 اگر اشتباهاً سر بر دارد و ببيند امام در سجده است بايد ( 1 ) به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد ، براى زياد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمىشود . ( 1 ) سيستانى : بايد بنا بر احتياط . . زنجانى : مسأله اگر اشتباهاً سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است ، چنانچه اطمينان دارد كه اگر برگردد در سجده به امام مىرسد ، پس اگر بخواهد نماز جماعتش باقى باشد ، بايد به سجده برگردد و اگر در هر دو سجده يك ركعت هم اين اتفاق بيفتد ، نمازش باطل نمىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 1473 كسى كه اشتباهاً پيش از امام سر از سجده برداشته ] < / صفحة فارغة > مسأله 1473 كسى كه اشتباهاً پيش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد ( 1 ) و هنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد ، نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده ( 2 ) اين اتفاق بيفتد ، نماز باطل است ( 3 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و معلوم شود امام قبلًا سر برداشته است ، نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد نمازش ( سيستانى : بنا بر احتياط ) باطل است . ( 2 ) فاضل : از يك ركعت . . ( 3 ) زنجانى : اگر در هر دو سجدهء يك ركعت اين اتفاق بيفتد ، به احتياط واجب نماز را تمام كند و پس از آن دوباره به جا آورد . < صفحة فارغة > [ مسأله 1474 اگر اشتباهاً سر از ركوع يا سجده بردارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1474 اگر اشتباهاً سر از ركوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال اين كه به امام نمىرسد ، به ركوع يا سجده نرود ، نمازش صحيح است ( 1 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : جماعت و نمازش صحيح است . ( زنجانى : هر چند معلوم شود كه اگر برمىگشته به امام مىرسيده است . ) < صفحة فارغة > [ مسأله 1475 اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است ] < / صفحة فارغة > مسأله 1475 اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است چنانچه به خيال اين كه سجدهء اول امام است ، به قصد اين كه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجدهء دوم امام بوده ( 1 ) ، بايد بنا بر احتياط نماز را تمام كند و از سر بخواند . و اگر به خيال اين كه سجدهء دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجدهء اول امام بوده ، احتياط آن است كه نماز را فرادى تمام نمايد اگر چه مىتواند متابعت امام را بكند و به سجده رود و نماز را تمام كند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) اراكى ، فاضل : سجدهء دوّم او حساب مىشود و اگر به خيال اين كه سجدهء دوّم امام است به سجده رود و ( فاضل : بعد از سر برداشتن از سجده ) بفهمد سجدهء اوّل امام بوده ، متابعت از