( 24 ساعت ) در جايى بماند بىاشكال نمازش تمام است ؛ و اگر قصدش اين باشد كه ده روز كامل و نه شب بين آن را در جايى بماند ، در اين صورت نيز بايد نمازش را تمام بخواند ، بلكه اگر قصدش اين باشد كه ده روز تلفيقى كامل در جايى بماند ( مثلًا تصميم دارد از ساعت ده روز اوّل ماه تا ساعت ده روز يازدهم ماه در محلَّى اقامت كند ) بايد نماز را تمام بخواند و در صورتى كه تصميم دارد ده روز تلفيقى ناقص در جايى بماند ؛ مثلًا تصميم بگيرد دو ساعت به غروب روز اوّل ماه تا ظهر روز يازدهم ماه در محلَّى اقامت كند ، بنا بر احتياط واجب بايد نمازش را هم شكسته و هم تمام بخواند و در غير اين چهار صورت نماز مسافر شكسته است . فاضل : مسأله هر گاه شخصى بخواهد ( 240 ) ساعت يا بيشتر در محلى بماند قصد اقامت محقق مىشود و بايد نماز را تمام بخواند . بنا بر اين اگر ساعت ( 10 ) صبح وارد شهرى شود در صورتى قصد اقامت محقق مىشود كه بخواهد بعد از ساعت ( 10 ) صبح روز يازدهم آنجا را ترك كند و اگر اذان صبح در محلى حضور پيدا كرد لازم نيست ( 240 ) ساعت تمام شود بلكه اگر بخواهد تا غروب روز دهم بماند كفايت مىكند و بايد نماز را تمام بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1337 مسافرى كه مىخواهد ده روز در محلى بماند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1337 مسافرى كه مىخواهد ده روز در محلى بماند ( 1 ) ، در صورتى بايد نماز را تمام بخواند كه بخواهد تمام ده روز را در يك جا بماند پس اگر بخواهد مثلًا ده روز در نجف و كوفه يا در تهران و شميران بماند ( 2 ) ، بايد نماز را شكسته بخواند ( 3 ) . اين مسأله ، در رساله آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : مىتواند قصد كند در چند جا توقّف كند ، به شرط اين كه فاصلهء آنها كم باشد ( مثلًا يكى دو كيلومتر و يا بيشتر ) به طورى كه بگويند او مسافر نيست ، همچنين هيچ تفاوتى ميان شهرهاى بزرگ و كوچك نيست و " بلاد كبيره " و " صغيره " تفاوتى در احكام مسافر ندارد . ( 2 ) زنجانى : مثلًا در نجف و كوفه يا در قم و جمكران بماند . . سيستانى : مثلًا در نجف و كوفه يا در تهران و كرج بماند . . فاضل : مثلًا ده روز در نجف و كوفه بماند . . ( 3 ) زنجانى : و معيار آن است كه در عرف ، دو محل محسوب شوند ؛ هر چند به قدرى به يك ديگر نزديك باشند كه به مقدار حد ترخص نيز فاصله نباشد ، يا به هم چسبيده باشند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1338 مسافرى كه مىخواهد ده روز در محلى بماند ، اگر از اوّل قصد داشته باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1338 مسافرى كه مىخواهد ده روز در محلى بماند ، اگر از اوّل قصد داشته باشد كه در بين ده روز ( 1 ) به اطراف آنجا برود چنانچه جايى كه مىخواهد برود ( 2 ) خطهء سورِ بلدِ اقامت " 1 " يا از بساتين و مزارع و باغات اطراف آن باشد به مقدارى كه رفتن به آن جا منافى با صدق اقامت در بلد نباشد بايد در تمام ده روز نماز را تمام بخواند . ولى چنانچه بخواهد تا كمتر از چهار فرسخ برود ، چنانچه در نيّت او باشد كه در بين ده روز فقط يك مرتبه برود و بيش از دو ساعت رفتن و برگشتن را طول ندهد ، در همهء ده روز بايد نمازش را تمام بخواند .
" 1 " خطهء سورِ بلدِ اقامت ديوارى كه در قديم ، به منظور حفاظت و نگهبانى از شهر در اطراف آن مىكشيدند .