responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 608


< صفحة فارغة > [ س 460 وجوبِ بلند خواندن در نمازهاى مغرب و عشاء و صبح ] < / صفحة فارغة > س 460 : مىدانيم كه يك ركعت از نماز متشكل از نيت ، تكبيرة الاحرام ، حمد ، سوره ، ركوع و سجده است ، و از طرف ديگر در نماز ظهر و عصر و ركعت سوم نماز مغرب و ركعت سوم و چهارم نماز عشاء آهسته خواندن واجب است . ولى در نماز جماعتى كه از راديو و تلويزيون مستقيماً پخش مىكنند ، مشاهده مىشود كه امام جماعت ذكر ركوع و سجدهء ركعت سوم را بلند مىخواند ، با توجه به اين كه آن ركوع و سجده دو جزء ركعتى هستند كه آهسته خواندن در آن واجب است . اين مسأله چه حكمى دارد ؟
ج : وجوبِ بلند خواندن در نمازهاى مغرب و عشاء و صبح و وجوبِ آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر ، مختص به قرائت حمد و سوره است . همان گونه كه وجوب آهسته خواندن در غير از دو ركعت اول نماز مغرب و عشا ، فقط مخصوص قرائت حمد يا تسبيحات در ركعت سوم و چهارم است . ولى در ذكر ركوع و سجده و تشهد و سلام و ديگر ذكرهاى واجب در نمازهاى پنجگانه ، مكلَّف بين آهسته يا بلند خواندن مخيّر است .
< صفحة فارغة > [ س 461 نماز قضاء احتياطى ] < / صفحة فارغة > س 461 : اگر شخص بخواهد علاوه بر هفده ركعت نماز واجب روزانه ، هفده ركعت نماز قضاء احتياطى هم بخواند ، آيا قرائت دو ركعت اول و دوم نمازهاى صبح و مغرب و عشاء را بايد بلند بخواند يا آهسته ؟
ج : در وجوب جهر و اخفات در نمازهاى واجب فرقى بين نماز اداء و قضا وجود ندارد ، هر چند نماز قضا احتياطى باشد .
< صفحة فارغة > [ س 462 مىدانيم كه كلمهء صلاة ] < / صفحة فارغة > س 462 : مىدانيم كه كلمهء " صلاة " به حرف " تاء " ختم مىشود ولى در اذان " حى على الصلاة " با " هاء " گفته مىشود ، آيا اين صحيح است ؟
ج : ختم لفظ صلاة به هاء ، هنگام وقف اشكال ندارد ، بلكه متعيّن است .
< صفحة فارغة > [ س 463 راجح بودن لفظ ملك بر مالك ] < / صفحة فارغة > س 463 : با توجه به نظر حضرت امام " قدس سره " در تفسير سورهء مباركهء حمد مبنى بر راجح بودن لفظ " ملك " بر " مالك " ، آيا هنگام قرائت اين سورهء مباركه ، احتياط در قرائت به هر دو صورت در نمازهاى واجب و غير واجب ، صحيح است ؟
ج : احتياط در اين مورد اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 464 وقف و فاصله تا مقدارى كه به وحدت جمله ضرر نزند ] < / صفحة فارغة > س 464 : آيا صحيح است كه نمازگزار هنگام خواندن * ( " غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ " آن را بدون عطف فورى ، با وقف بخواند و سپس * ( " وَلَا الضَّالِّينَ " را قرائت نمايد ؟ آيا در تشهد وقف بر " محمد " " صلى الله عليه و آله " در جملهء " اللَّهُمَّ صلّ على محمد " و سپس قرائت عبارت " آل محمد " صحيح است ؟
ج : وقف و فاصله تا مقدارى كه به وحدت جمله ضرر نزند ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 465 ملاك در صحت قرائت ، موافقت آن با نحوهء قرائت اهل لغت است ] < / صفحة فارغة > س 465 : استفتاء زير از حضرت امام " قدس سره " شده است : با توجه به تعدد اقوال در تلفظ " الضاد " در علم تجويد ، شما به كدام قول عمل مىكنيد ؟ امام " قدس سره " در پاسخ نوشته‌اند : شناخت مخارج حروف بر اساس نظرات علماى تجويد ، واجب نيست ، بلكه بايد تلفظ هر حرفى به صورتى باشد كه نزد عُرف عرب صدق كند كه آن حرف را ادا كرده است . سؤال ما اين است

608

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 608
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست