responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 525


خوئى ، تبريزى ، صافى ، سيستانى : آهسته بگويد . [ پايان مسأله ] زنجانى : آهسته تكرار كند . [ پايان مسأله ] نورى ، فاضل : ولى از ( حَىَّ على الصَّلاة ) تا ( حَىَّ على خير العَمل ) را به اميد ثواب بگويد .
بهجت : ولى از " حَىَّ على الصَّلاة " تا " حَىّ على خير العَمل " را به جاى هر كدام ( لا حول و لا قوّة الَّا با لله العلىّ العظيم ) مىگويد .
مكارم : مسأله كسى كه اذان ديگرى را مىشنود ، مستحب است هر جمله را كه مىشنود بازگو كند . بازگو كردن اقامه نيز به اميد ثواب مستحب است ( و آن را حكايت اذان و اقامه مىگويند ) .
< صفحة فارغة > [ مسأله 928 كسى كه اذان و اقامهء ديگرى را شنيده ] < / صفحة فارغة > مسأله 928 كسى كه اذان و اقامهء ديگرى را شنيده ، چه با او گفته باشد يا نه ، ( در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مىخواهد بخواند زياد فاصله نشده باشد ( 1 ) ) ، مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) سيستانى : و از ابتداى شنيدن ، قصد نماز داشته است ، مىتواند به اذان و اقامه او اكتفا كند ولى اين حكم در مورد جماعتى كه فقط امام اذان را شنيده باشد يا فقط مأمومين شنيده باشند مورد اشكال است . [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله بهجت نيست ] زنجانى : مسأله كسى كه در نزديكى وى اذان و اقامه گفته شده باشد ؛ مثلًا همسايهء وى اذان و اقامه گفته باشد يا از كنار كسى كه اذان و اقامه مىگويد گذشته باشد ، در صورتى كه بين آن اذان و اقامه و نمازى كه مىخواند زياد فاصله نشده باشد مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگويد ؛ خواه اذان و اقامهء ديگرى را شنيده باشد يا نه ، و خواه با او اذان و اقامه گفته باشد يا نه ، هر چند بهتر است كه اگر نشنيده باشد به قصد رجاء اذان و اقامه بگويد و در اين مسأله لازم نيست اذان و اقامه را مرد گفته باشد ، پس اگر زن نيز گفته باشد اذان و اقامه ساقط است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 929 اگر مرد اذان زن را با قصد لذّت بشنود ] < / صفحة فارغة > مسأله 929 اگر مرد اذان زن را با قصد لذّت بشنود ، اذان از او ساقط نمىشود ( 1 ) . بلكه اگر قصد لذّت هم نداشته باشد ، ساقط شدن اذان اشكال دارد ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : زنجانى و بهجت نيست ( 1 ) اراكى : بقيه مسأله ذكر نشده .
سيستانى : بلكه ساقط شدن اذان با شنيدن اذان زن مطلقاً اشكال دارد . ( 2 ) گلپايگانى : اگر چه خالى از وجه نيست . خوئى ، تبريزى : ساقط نمىشود .
فاضل : بنا بر احتياط واجب اذان از او ساقط نمىشود ، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود ، اذان از او ساقط مىشود .
مكارم : مسأله اگر مرد اذان زن را بشنود ، اذان از او ساقط نمىشود ، ولى اگر زن اذان مرد را بشنود ، اذان از او ساقط مىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 930 اذان و اقامه نماز جماعت را بايد مرد بگويد ] < / صفحة فارغة > مسأله 930 اذان و اقامه نماز جماعت را ( 1 ) بايد مرد بگويد ( 2 ) ، ولى در جماعت زنان اگر زن اذان و اقامه بگويد كافى است ( 3 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : گلپايگانى ، صافى و بهجت نيست

525

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 525
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست