( سيستانى : يعنى گفتن آن دو مستحبّ مؤكَّد نيست ، بلكه اگر مىخواهد اذان بگويد بهتر آن است كه آن را بسيار آهسته بگويد و اگر بخواهد نماز جماعت ديگرى اقامه كند نبايد اذان و اقامه بگويد ) . زنجانى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 925 . < صفحة فارغة > [ مسأله 925 در جايى كه عدهاى مشغول نماز جماعتند ] < / صفحة فارغة > مسأله 925 در جايى كه عدهاى مشغول نماز جماعتند ، يا نماز آنان تازه تمام شده و صفها به هم نخورده است ، اگر انسان بخواهد فرادى يا با جماعت ديگرى كه برپا مىشود نماز بخواند ( 1 ) ، با سه شرط اذان و اقامه از او ساقط مىشود ( 2 ) : اوّل : آن كه براى آن نماز ، اذان و اقامه گفته باشند . دوّم : آن كه نماز جماعت باطل نباشد . سوّم : آن كه نماز او و نماز جماعت در يك مكان باشد ( 3 ) ، پس اگر نماز جماعت ، داخل مسجد باشد و او بخواهد در بام مسجد نماز بخواند ، مستحب است اذان و اقامه بگويد . ( 1 ) مكارم : اذان و اقامه از او ساقط است به شرط اين كه اذان و اقامه گفته باشند و نماز جماعت صحيح باشد و هر دو نماز در يك مكان و هر دو اداء و مربوط به يك وقت و در مسجد باشد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) بهجت : بنا بر أظهر . . ( 3 ) بهجت : و بنا بر احتياط بايد طورى باشد كه ملحق به صف بشود . . اراكى ، گلپايگانى ، صافى : مسأله - ( در جايى كه عدّهاى مشغول نماز جماعتند ، يا نماز آنان تازه تمام شده و صفها بهم نخورده است ، اگر انسان بخواهد فرادى يا با جماعت ديگرى كه برپا مىشود نماز بخواند با شش شرط اذان و اقامه از او ساقط مىشود ) : اوّل : آن كه نماز جماعت در مسجد باشد و اگر در مسجد نباشد ، ساقط شدن اذان و اقامه اشكال دارد . دوّم : آن كه براى آن نماز اذان و اقامه گفته باشند . سوّم : آن كه نماز جماعت باطل نباشد . چهارم : آن كه نماز او و نماز جماعت در يك مكان باشد ، پس اگر نماز جماعت ، داخل مسجد باشد و او بخواهد در بام مسجد نماز بخواند ، مستحب است اذان و اقامه بگويد . پنجم : آن كه نماز او و نماز جماعت هر دو اداء باشد . ششم : آن كه وقت نماز او و نماز جماعت مشترك باشد مثلًا هر دو نماز ظهر يا هر دو نماز عصر بخوانند ، يا نمازى كه به جماعت خوانده مىشود نماز ظهر باشد و او نماز عصر بخواند يا او نماز ظهر بخواند و نماز جماعت نماز عصر باشد . فاضل : با پنج شرط . . [ در رساله آيت الله سيستانى به جاى قسمت داخل پرانتز آمده است : " در غير مورد مذكور در مسأله قبل ، با شش شرط اذان و اقامه ساقط مىشود " ] خوئى ، تبريزى : اگر در مسجد نباشد ، ساقط شدن اذان و اقامه معلوم نيست . . گلپايگانى ، صافى : اگر در مسجد نباشد ، رجاءً بگويد . . سيستانى : اگر در مسجد نباشد ، اذان و اقامه ساقط نيست . . [ شرط اول در رساله آيت الله فاضل نيست ] فاضل : براى نماز جماعت اول اذان و اقامه گفته باشند . .