بهجت : مسأله بايد مجموع خونى كه در لباس است از مقدار يك درهم بيشتر نباشد . بنا بر اين خونى كه به پشت لباس رسيده يا به آستر لباس هم سرايت كرده جداگانه حساب مىشود ، و بايد مجموع جاهايى را كه خونى شده ، در نظر گرفت كه اگر از يك درهم كمتر بود ، مانعى ندارد و گر نه بايد آب كشيده يا تعويض شود . < صفحة فارغة > [ مسأله 857 اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بريزد ] < / صفحة فارغة > مسأله 857 اگر خون ، روى لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود ( 1 ) ، بايد هر كدام را جدا حساب نمود ( 2 ) ، پس اگر خون روى لباس و آستر ( 3 ) ، كمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح و اگر بيشتر باشد ( 4 ) نماز با آن باطل است . ( 1 ) سيستانى : يا از لباسى به لباس ديگر برسد . . ( 2 ) سيستانى : مگر در صورتى كه متّصل به هم باشند به طورى كه در نزد عرف يك خون حساب شود . . ( 3 ) زنجانى : بر روى هم . . ( 4 ) زنجانى ، سيستانى : اگر به اندازه درهم يا بيشتر باشد . . بهجت : رجوع كنيد به ذيل مسأله 856 . مكارم : مسأله هر گاه لباس داراى آستر است اگر خون به آستر نيز سرايت كند ، هر كدام خون جداگانهاى حساب مىشود ولى در پارچه اگر زياد ضخيم نباشد و از يك طرف به طرف ديگر سرايت كند ، پشت و روى آن ، يكى محسوب مىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 858 اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 858 اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد ( 1 ) در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازهء درهم يا بيشتر شود ( و اطراف را آلوده كند ( 2 ) ) ، نماز با آن باطل است ، بلكه اگر ( 3 ) رطوبت و خون به اندازهء درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند ، نماز خواندن با آن اشكال دارد ( 4 ) ، ولى اگر رطوبت مخلوط به خون شود ( 5 ) و از بين برود نماز صحيح است ( 6 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : كه ( سيستانى : از حدود خون تجاوز كند و ) اطراف را آلوده كند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازهء درهم نباشد ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نكند ، ( خوئى ، تبريزى : ظاهر اين است كه ) نماز خواندن با آن اشكال ندارد . بهجت : كه اطراف را آلوده كند ، در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازهء درهم نباشد ، بنا بر أظهر نماز صحيح است . [ پايان مسأله ] ( 2 ) زنجانى : يا اطراف را آلوده كند . . [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله اراكى نيست ] ( 3 ) اراكى ، زنجانى : ولى اگر . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : مگر آن كه آب در خون مستهلك شود . [ پايان مسأله ] اراكى : نماز خواندن با آن اشكال ندارد ولى اگر اطراف را آلوده كند نماز با آن باطل است . زنجانى : نماز خواندن با آن ظاهراً صحيح است و احتياط استحبابى در ترك آن است . [ پايان مسأله ]