باطل است و بنا بر احتياط خون نفاس و استحاضه و خون سگ و خوك و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار نباشد . . صافى : اگر سر سوزنى خون سگ ، يا خوك يا كافر ، يا مردار يا حيوان حرام گوشت يا حيض و بنا بر احتياط خون نفاس يا استحاضه در بدن ، يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است . . سيستانى : اگر سر سوزنى خون حيض در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است و بنا بر احتياط خون نجسُ العين مثل خوك و مردار و حيوان حرام گوشت و خون نفاس و استحاضه نيز چنين است . . خوئى ، تبريزى ، بهجت : مسأله اگر سر سوزنى خون سگ ، يا خوك ، يا كافر ، يا مردار ، يا حيوان حرام گوشت ( بهجت : بنا بر أحوط ) در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است و بنا بر احتياط خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنين است ، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد نماز خواندن با آن اشكال ندارد . مكارم : مسأله دوّم از موارد عفو ، خون كمتر از درهم است كه در لباس نمازگزار باشد ، نماز خواندن با آن جايز است به شرط اين كه از خون حيض يا نفاس و استحاضه و خون سگ و خوك و مردار و خون حيوان حرام گوشت و همچنين خون كافر نباشد ( بنا بر احتياط واجب ) . < صفحة فارغة > [ مسأله 856 خونى كه به لباس بى آستر بريزد ] < / صفحة فارغة > مسأله 856 خونى كه به لباس بى آستر بريزد و به پشت آن برسد ( 1 ) ، يك خون حساب مىشود ( 2 ) ولى اگر پشت آن ، جدا خونى شود ( 3 ) ، بنا بر احتياط واجب ( 4 ) بايد هر كدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خونى كه در پشت و روى لباس است روى هم كمتر از درهم باشد ، نماز با آن صحيح و اگر بيشتر باشد ( 5 ) نماز با آن باطل است ( 6 ) . ( 1 ) اراكى : اگر غلظت نداشته باشد . . ( 2 ) سيستانى : و هر طرفى كه مساحت خون بيشتر باشد آن را بايد محاسبه نمود . . ( 3 ) اراكى : اگر غلظت داشته باشد و يا پشت آن ، جدا خونى شود . . خوئى ، تبريزى ، زنجانى : در صورتى كه به هم نرسند ، . . گلپايگانى ، صافى : و به واسطهء اتّصال ، يك خون حساب نشود . . ( 4 ) [ عبارت " بنا بر احتياط واجب " در رساله آيات عظام : خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، صافى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى و فاضل نيست ] ( 5 ) زنجانى ، سيستانى : اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد . . ( 6 ) خوئى ، زنجانى ، تبريزى : و در صورتى كه به هم برسند بنا بر احتياط ( تبريزى ، زنجانى : بنا بر احتياط مستحب ) همين حكم را دارند . مكارم : مسأله هر گاه خون در چند جاى لباس پراكنده باشد اگر مجموع آنها كمتر از درهم است براى نماز ضررى ندارد ولى خونى كه بر بدن است ، به هر مقدار باشد بنا بر احتياط واجب بايد آن را شست .