زنجانى : مسأله كسى كه مسافر است ، اگر نماز ظهر و عصر خود را تا نزديكى غروب آفتاب به تأخير بيندازد ، مسأله سه صورت دارد : اول : به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد ، در اين صورت نماز ظهر و عصر را به ترتيب مىخواند . دوم : به اين اندازه وقت ندارد ولى به اندازهء يك ركعت يا بيشتر وقت دارد ، در اين صورت نماز ظهرش قضا شده مىبايد نماز عصر را به جا آورد . سوم : به اندازه يك ركعت هم وقت نداشته باشد كه در اين صورت نماز ظهر و عصر هر دو قضا شده است . مسافر اگر نماز مغرب و عشا را تا نزديكى نيمه شب به تأخير بيندازد و به اندازه خواندن چهار ركعت وقت داشته باشد ، بايد نماز مغرب و عشا را به ترتيب بخواند . در غير اين صورت ، اگر تأخير بىعذر باشد سه صورت دارد : اول : به اندازهء خواندن سه ركعت وقت داشته باشد ، در اين صورت ، نخست نماز عشا را خوانده و پس از آن فوراً نماز مغرب را مىخواند و بنا بر احتياط مستحب در آن نيت ادا يا قضا نكند . دوم : به اين اندازه هم وقت ندارد ولى به اندازهء يك ركعت يا بيشتر وقت دارد ، در اين صورت بايد نماز عشا را خوانده ، سپس نماز مغرب را قضا كند و بنا بر احتياط مستحب نماز مغرب را تا پيش از طلوع فجر به جا آورده در آن نيت ادا يا قضا نكند . سوم : به اندازه يك ركعت هم وقت نداشته باشد ، در اين صورت نماز مغرب و عشا قضا شده و بنا بر احتياط مستحب مىبايد آن دو را تا پيش از طلوع فجر به جا آورده ، نيت ادا يا قضا نكند . و اگر تأخير تا وقتى كه كمتر از چهار ركعت وقت دارد با عذر صورت گيرد ، مسأله دو صورت دارد : اول : به اندازه يك ركعت يا بيشتر وقت داشته باشد ، در اين صورت بايد نماز مغرب را خوانده و تا پيش از طلوع فجر نماز عشا را به جا آورد و بنا بر احتياط مستحب نماز مغرب را پيش از آن بدون نيت ادا يا قضا اعاده كند و در نماز عشا نيز نيت خصوص ادا يا قضا نكند . دوم : به اندازه يك ركعت هم وقت نداشته باشد ، در اين صورت مىبايد نماز مغرب و عشا را تا پيش از طلوع فجر ادا به جا آورد و بنا بر احتياط مستحب در آنها نيت خصوص ادا يا قضا نكند . در تأخير نماز مغرب و عشا براى مسافر تا نزديكى طلوع فجر با عذر سه صورت دارد : اول : به اندازهء چهار ركعت وقت داشته باشد در اين صورت بايد نماز مغرب و عشا را به ترتيب بخواند و بنا بر احتياط مستحب در آنها نيت خصوص ادا يا قضا نكند . دوم : به اين اندازه وقت نداشته باشد ولى به اندازهء يك ركعت يا بيشتر وقت داشته باشد ، در اين صورت نماز مغربش قضا شده ، مىبايد نماز عشا را در اين وقت به جا آورد و بنا بر احتياط مستحب نيت خصوص ادا يا قضا نكند ، و سپس مغرب و عشا را قضا كند . سوم : به اندازه يك ركعت هم وقت نداشته باشد ، در اين صورت نماز مغرب و عشا هر دو قضا شده است . و بنا بر احتياط مستحب در تأخير بدون عذر تا نزديكى طلوع فجر نيز حكم تأخير با عذر جارى مىشود ؛ ولى نمىتواند در نماز نيت ادا كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 751 مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 751 مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن بخواند و راجع به آن خيلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ( 1 ) ، مگر آن كه تأخير آن از جهتى بهتر باشد ، مثلًا صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند ( 2 ) .