زنجانى : بايد بدل از غسل تيمم نموده و بنا بر احتياط مستحب تيمم ديگرى هم بدل از وضو بگيرد . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 466 . < صفحة فارغة > [ مسأله 469 نمازهاى يوميهاى كه زن در حال حيض نخوانده ] < / صفحة فارغة > مسأله 469 نمازهاى يوميهاى كه زن ( 1 ) در حال حيض نخوانده ( 2 ) ، قضا ندارد ، ولى روزه هاى واجب را ( 3 ) بايد قضا نمايد . ( 4 ) ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : نمازهايى كه زن . . ( 2 ) زنجانى : نمازهاى يوميهاى كه به سبب حيض از زن فوت شده . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، زنجانى : كه در حال حيض نگرفته . . سيستانى : روزه هاى ماه رمضان را كه در حال حيض نگرفته . . ( 4 ) زنجانى : و قضاى نمازهاى غير يوميه كه بر ديگران واجب است بر او نيز واجب است . سيستانى : و همچنين بنا بر احتياط لازم روزه هايى كه به نذر در وقت معين واجب شده و در حال حيض نگرفته بايد قضا نمايد . < صفحة فارغة > [ مسأله 470 هر گاه وقت نماز داخل شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 470 هر گاه وقت نماز داخل شود و بداند ( 1 ) كه اگر نماز را تأخير بيندازد حائض مىشود ، بايد فوراً نماز بخواند ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، نورى : يا احتمال دهد . . مكارم : يا گمان داشته باشد . . ( 2 ) سيستانى : و همچنين است بنا بر احتياط لازم اگر احتمال دهد كه چنانچه نماز را تأخير بيندازد حائض مىشود . زنجانى : بلكه بنا بر احتياط اگر احتمال هم بدهد ، نماز را فوراً بخواند . < صفحة فارغة > [ مسأله 471 اگر زن نماز را تأخير بيندازد ] < / صفحة فارغة > مسأله 471 اگر زن نماز را تأخير بيندازد و از اوّل وقت به اندازهء انجام واجبات يك نماز بگذرد ( 1 ) و حائض شود ( 2 ) ، قضاى آن نماز بر او واجب است ، ( 3 ) ولى در تند خواندن و كند خواندن و چيزهاى ديگر بايد ملاحظهء حال خود را بكند ( 4 ) ، مثلًا زنى كه مسافر نيست اگر در اوّل ظهر نماز نخواند ، قضاى آن در صورتى واجب مىشود كه به مقدار خواندن چهار ركعت نماز به دستورى كه گفته شد ( 5 ) از اول ظهر بگذرد و حائض شود ( 6 ) و براى كسى كه مسافر است گذشتن وقت به مقدار خواندن دو ركعت كافى است ( 7 ) و نيز بايد ملاحظهء تهيهء شرايطى را كه دارا نيست بنمايد ، پس اگر به مقدار فراهم آوردن آن مقدّمات و خواندن يك نماز بگذرد و حائض شود قضا واجب است و گر نه واجب نيست . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : به اندازهء خواندن يك نماز با طهارت از حدث بگذرد . . خوئى ، تبريزى ، زنجانى : به اندازهء خواندن يك نماز ( خوئى ، تبريزى : با تحصيل طهارت از حدث ) بگذرد . . سيستانى : به اندازهء خواندن يك نماز با تمام مقدمات از قبيل تحصيل لباس پاك و وضو بگذرد . . ( 2 ) زنجانى : چنانچه مىتوانسته نمازش را در وقت بخواند هر چند به اين صورت كه مقدمات آن مانند : وضو گرفتن يا غسل يا تيمم كردن يا پاك بودن بدن يا لباس و يافتن جهت قبله را قبل از وقت انجام دهد ، يا نماز را بدون حرج تند بخواند . .