( 3 ) مكارم : و در اندازهء " وقت براى انجام واجبات " بايد ملاحظهء حال خود را نمايد ، مثلًا براى مسافر به اندازهء دو ركعت و براى حاضر ، به اندازهء چهار ركعت و كسى كه وضو ندارد ، وقت وضو را نيز بايد در نظر بگيرد و همچنين تطهير لباس و بدن و اگر فقط به اندازهء خود نماز وقت داشته باشد ، احتياط قضا كردن نماز است . سيستانى : بلكه اگر وقت داخل شده در حالى كه زن مىتوانسته يك نماز با وضو يا غسل بلكه با تيمم بخواند و نخوانده باشد ، بنا بر احتياط واجب بايد آن نماز را قضا كند هر چند وقت براى تحصيل ساير شرايط وافى نبوده است . . گلپايگانى ، صافى : بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن نماز را به جا آورد . . ( 4 ) زنجانى : قضاى آن نماز بر او واجب است و در چگونگى نماز بايد ملاحظهء حال خود را بكند . . ( 5 ) خوئى ، تبريزى : به مقدار خواندن چهار ركعت نماز با تحصيل طهارت از حدث . . سيستانى : به مقدار خواندن چهار ركعت نماز با انجام وضو يا تيمم . . [ عبارت " به دستورى كه گفته شد " در رسالهء آيات عظام : گلپايگانى ، صافى و زنجانى نيست ] ( 6 ) زنجانى : و مىتوانسته قبل از وقت ، مقدمات نماز را تهيه كند و مدت زمان به قدرى است كه بتواند بدون حرج با تند خواندن ، نماز را به جا آورد . . ( 7 ) گلپايگانى ، صافى : بقيه مسأله ذكر نشده . خوئى ، تبريزى ، سيستانى : با تحصيل طهارت كافى است . [ پايان مسأله ] زنجانى : با شرايط ذكر شده كافى است . [ پايان مسأله ] < صفحة فارغة > [ مسأله 472 اگر زن در آخر وقت نماز از خون پاك شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 472 اگر زن در آخر وقت نماز از خون پاك شود ( 1 ) و به اندازهء غسل ( و وضو و مقدمات ديگر ( 2 ) نماز مانند تهيه كردن لباس يا آب كشيدن آن ( 3 ) ) و خواندن يك ركعت نماز يا بيشتر از يك ركعت وقت داشته باشد ، بايد نماز را بخواند و اگر نخواند بايد قضاى آن را به جا آورد ( 4 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : بايد غسل كند و نماز را بخواند ، حتى اگر به اندازهء يك ركعت نماز وقت داشته باشد احتياط واجب خواندن نماز است . و در صورت نخواندن ، قضاى آن را به جا آورد . ( 2 ) فاضل : به اندازه غسل و مقدمات ديگر . . ( 3 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، تبريزى ، سيستانى و زنجانى نيست ] ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : بلكه اگر فقط به اندازهء يك ركعت نماز با طهارت از حدث وقت داشته باشد ، احتياط لازم خواندن نماز با طهارت است اگر چه به قدر تهيهء ساير مقدمات وقت نداشته باشد و اگر نخواند قضاء آن را به جا آورد . زنجانى : و اگر مىتوانسته با تهيهء مقدمات از قبل ، نماز را در اين وقت بخواند ، داشتن وقت براى تهيه مقدمات پس از پاك شدن ، لازم نيست و همين مقدار كه بتواند نماز اشخاصى را كه به خاطر اضطرار و عذر به صورت خاصى خوانده مىشود مثلًا با لباس نجس يا بدون لباس -