غسل نمىكرد ، اگر بعد از غسل بفهمد كه به اندازهء غسل وقت نداشته غسل او باطل است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 359 . خوئى : مسأله اگر از جهت ضيق وقت وظيفهء مكلَّف تيمّم بوده ، ولى به خيال اين كه به اندازهء غسل و نماز وقت دارد غسل كند در صورتى كه با خود غسل ، قصد قربت كرده باشد ، غسل او صحيح است بلكه اگر براى نماز غسل نموده باشد غسل او نيز صحيح است . تبريزى ، زنجانى : غسل او صحيح است ( زنجانى : چه با خودِ غسل قصد قربت كرده باشد يا به قصد طهارت يا براى نماز غسل نموده باشد ) . سيستانى : هر چند براى انجام نماز غسل نموده باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 388 كسى كه جنب شده اگر شك كند غسل كرده يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 388 كسى كه جنب شده اگر شك كند ( 1 ) غسل كرده يا نه نمازهايى را كه خوانده ( 2 ) صحيح است ، ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل كند ( 3 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) سيستانى ، زنجانى : اگر بعد از خواندن نماز شك كند . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى : چنانچه احتمال بدهد كه وقت شروع به نماز ملتفت بوده . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و در صورتى كه بعد از نماز حدث اصغر از او صادر شده باشد لازم است وضو هم بگيرد و اگر وقت باقى است ( سيستانى : بنا بر احتياط لازم ) نمازى را كه خوانده اعاده نمايد . زنجانى : بنا بر احتياط براى نمازهاى بعد بايد غسل كند و اگر پس از نماز حدث اصغر از او سر زده باشد لازم است براى نمازهاى بعد وضو هم بگيرد . < صفحة فارغة > [ مسأله 389 كسى كه چند غسل بر او واجب است ] < / صفحة فارغة > مسأله 389 كسى كه چند غسل بر او واجب است مىتواند به نيّت همهء آنها يك غسل به جا آورد ( 1 ) ، يا آنها را جدا جدا انجام دهد ( 2 ) . ( 1 ) خوئى ، سيستانى : و ظاهر ( تبريزى : و أظهر ) اين است كه اگر يكى معيّن از آنها را قصد كند ، از بقيه كفايت مىكند . زنجانى : بلكه اگر يكى معين را نيت كند ظاهراً از ديگر غسلها كفايت مىكند پس اگر بخواهد غسلها را جدا جدا انجام دهد ، غير از غسلِ اول ، بقيه غسلها را به نيت رجاء انجام دهد . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : ولى اگر در بين آنها ، غسل جنابت باشد و به قصد آن غسل كند غسلهاى ديگر ساقط مىشود . مكارم : مسأله چند غسل واجب ، يا واجب و مستحبّ را مىتوان با يك نيّت انجام داد ، يعنى يك غسل كند به نيّت جنابت و حيض و مسّ ميّت و غسل جمعه و مانند آن و از همه كفايت مىكند . < صفحة فارغة > [ مسأله 390 كسى كه جنب است ] < / صفحة فارغة > مسأله 390 كسى كه جنب است اگر بر جايى از بدن او آيهء قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد ، حرام است دست به آن نوشته بگذارد و اگر بخواهد غسل كند بايد آب را طورى به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : بهجت و مكارم نيست