و پيش از غسل شك كند كه چون آب زياد مصرف كرده حمامى به غسل كردن او راضى است يا نه غسل او بنا بر احتياط مستحب باطل است . مكارم : مسأله 396 كسى كه زيادتر از معمول در حمّام آب مىريزد ، غسل او اشكال دارد ، مگر اين كه تصميم داشته باشد حمّامى را با پول اضافى راضى كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 385 اگر شك كند كه غسل كرده يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 385 اگر شك كند كه غسل كرده يا نه ، بايد غسل كند ولى اگر بعد از غسل شك كند ، كه غسل او درست بوده يا نه ( 1 ) ، لازم نيست دوباره غسل نمايد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى : در صورتى كه احتمال بدهد كه وقت غسل ملتفت بوده و صحيح به جا آورده . . زنجانى : در صورتى كه احتمال بدهد كه وقت غسل ملتفت به شرايط صحت غسل بوده . . < صفحة فارغة > [ مسأله 386 اگر در بين غسل حَدَث اصغر از او سر زند ] < / صفحة فارغة > مسأله 386 اگر در بين غسل حَدَث اصغر از او سر زند ، مثلًا بول كند ، غسل باطل نمىشود ( 1 ) . ( 1 ) اراكى : ولى اگر غسل جنابت باشد بايد مانند ساير غسلها براى نماز وضو هم بگيرد . خوئى : بايد غسل را رها كرده و غسل ديگرى بنمايد و چنانچه بخواهد غسل ترتيبى نمايد بنا بر احتياط مستحبّى وضو هم بگيرد . گلپايگانى ، فاضل ، صافى : مىتواند غسل را تمام نمايد و بعد وضو بگيرد ؛ و بهتر آن است كه غسل را احتياطاً از سر بگيرد به قصد آن چه بر ذمّهء او است از اتمام يا اعاده ؛ لكن وضو بعد از غسل در اين صورت هم واجب است . نورى : ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگيرد . زنجانى : غسل او صحيح است ، ولى بايد پس از غسل وضو هم بگيرد و احتياط مستحب آن است كه غسل را نيز مجدداً اعاده كند . سيستانى : لازم نيست غسل را رها كرده و غسل ديگرى بنمايد بلكه مىتواند غسل خود را تمام نمايد و بنا بر احتياط لازم بايد وضو هم بگيرد ، ولى اگر از غسل ترتيبى به ارتماسى و يا از ارتماسى به ترتيبى عدول نمايد ، لازم نيست وضو هم بگيرد . بهجت : اتمام غسل لازم نيست ، بلكه كافى است كه به قصد وظيفهء واقعيّه ( اعم از تمام يا اتمام ) غسل را دوباره از سر شروع كند و بنا بر احتياط براى نماز و كارى كه وضو لازم دارد وضو بگيرد . مكارم : بنا بر احتياط واجب بايد غسل را از سر گيرد و براى نماز و مانند آن ، وضو نيز بگيرد . تبريزى : بنا بر احتياط بايد غسل را از سر بگيرد و براى نماز وضو هم بگيرد . < صفحة فارغة > [ مسأله 387 هر گاه به خيال اين كه به اندازهء غسل و نماز وقت دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 387 هر گاه به خيال اين كه به اندازهء غسل و نماز وقت دارد براى نماز غسل كند ( 1 ) ، اگر چه بعد از غسل بفهمد كه به اندازهء غسل وقت نداشته غسل او صحيح است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : براى خصوص آن نماز غسل كند و معلوم شود كه كمتر از غسل و تمام نماز وقت داشته ، غسل او اشكال دارد ولى اگر به قصد طهارت از جنابت ، غسل كرده كه بعد نماز هم بخواند غسلش صحيح است اگر چه معلوم شود هيچ وقت نداشته است . اراكى : به قصد همان نماز غسل كند ، بدين معنى كه اگر نمىخواست نماز بخواند ،