responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 227


گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر بر جايى از بدن ، آيهء قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد بنا بر احتياط واجب اگر ممكن است بايد آن را از بين ببرد و اگر ممكن نيست ، بايد وضو و غسل را ارتماسى انجام دهد و چنانچه بخواهد وضو يا غسل را ترتيبى به جا آورد ، بايد آب را طورى به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد .
خوئى ، تبريزى : مسأله اگر برجايى از بدن آيه قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد ، چنانچه بخواهد وضو يا غسل را ترتيبى به جا آورد بايد آب را طورى به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد .
زنجانى : اگر برجايى از بدن آيه قرآن نوشته شده باشد . .
زنجانى : همچنين است بنا بر احتياط اگر برجايى از بدن اسم خداوند متعال يا صفات خاصه او نوشته شده باشد ، و در هر صورت احتياط مستحب آن است كه در صورت امكان آن را از بين ببرد .
فاضل : مسأله اگر روى بدن شخصى آيه قرآن يا اسم خداوند نوشته شده باشد يا خالكوبى شده باشد قبل از جُنب شدن بايد آن را پاك كند و الَّا بعد از جنُب شدن واجب است فوراً غسل كند و بايد مراقب باشد كه هنگام غسل كردن دست روى آن نكشد و فقط آب روى آن جارى كند .
سيستانى : مسأله اگر به جايى از بدن ، آيهء قرآن يا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد ، چنانچه بخواهد غسل را ترتيبى به جا آورد ، بايد آب را طورى بر بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد . و همچنين اگر بخواهد وضو بگيرد در مورد آيهء قرآن ، بلكه در مورد اسم خداوند نيز بنا بر احتياط واجب .
< صفحة فارغة > [ مسأله 391 كسى كه غسل جنابت كرده ] < / صفحة فارغة > مسأله 391 كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ( 1 ) ولى با غسلهاى ديگر نمىشود نماز خواند و بايد وضو هم گرفت . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، نورى : بلكه با غسلهاى ديگرِ واجب غير از غسل استحاضهء متوسطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله [ 644 ] مىآيد ، نيز مىتواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد .
زنجانى : البته در صورتى كه احتمال عدم صحت غسل انجام شده را بدهد مىتواند رجاءً وضو بگيرد و با غسلهاى واجبِ ديگر غير از غسل استحاضه يا غسلهاى مستحب كه استحباب آن ثابت است و تفصيل آن در مسألهء [ ( 644 ) ] مىآيد نيز مىتواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد . و در غسلهايى كه مىبايد رجاءً انجام داد بايد وضو گرفت .
فاضل : بلكه با غسلهاى واجبِ ديگر غير از غسل استحاضهء متوسطه ، نيز مىتواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه بهتر است وضو هم بگيرد .
مكارم : مسأله با هر غسلى مىتوان نماز خواند و وضو واجب نيست ، خواه جنابت باشد يا غير آن ، واجب باشد يا مستحبّ ، ولى احتياط مستحبّ آن است كه در غير غسل جنابت وضو بگيرد .

227

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 227
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست