خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : كسى كه پول حمّامى را بدون اين كه بداند حمامى راضى است بخواهد نسيه بگذارد . . ( 2 ) زنجانى : بنا بر احتياط مستحب . گلپايگانى ، صافى ، نورى : مگر آن كه از راضى نبودن حمّامى غافل باشد و قربةً إلى الله غسل كند كه در اين صورت غسل صحيح است و ضامن أجرة المثل است . < صفحة فارغة > [ مسأله 382 اگر حمّامى راضى باشد كه پول حمّام نسيه بماند ] < / صفحة فارغة > مسأله 382 اگر حمّامى راضى باشد كه پول حمّام نسيه بماند ولى كسى كه غسل مىكند قصدش اين باشد كه طلب او را ندهد ، ( 1 ) يا از مال حرام بدهد غسل او صحيح است . ( 2 ) اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : بنا بر احتياط مستحب غسل او باطل است ، ولى اگر بخواهد طلب او را از مال حرام بدهد در بسيارى از موارد كه حمامى حرام بودن مال را نمىداند ، چون حمامى راضى است پولى به دست او برسد كه به حسب ظاهرِ حكم شرع حلال بوده ، غسل او صحيح است ولى اگر به اين نحو هم راضى نباشد بنا بر احتياط مستحب غسل او باطل است . ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، فاضل : غسل او باطل است . گلپايگانى ، اراكى ، صافى ، نورى : غسل او اشكال دارد ( گلپايگانى ، صافى : مگر اين كه بداند ، حمّامى با اين وصف هم راضى به غسل هست يا با غفلت از راضى بودن حمّامى غسل كند كه در هر دو صورت غسل صحيح است ) . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 381 . < صفحة فارغة > [ مسأله 383 اگر بخواهد پول حرام به حمامى بدهد ] < / صفحة فارغة > مسأله 383 اگر بخواهد پول حرام يا پولى كه خمس آن را نداده به حمامى بدهد ، غسل او باطل است ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : ولى اگر يقين دارد كه حمّامى با اين وصف راضى به غسل است يا با غفلت از رضايت حمّامى غسل كند ، غسلش صحيح است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله ( 381 ) . خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله اگر ( زنجانى : در حمام غسل كند و سپس ) پولى را كه خمس آن را نداده به حمّامى بدهد اگر چه مرتكب حرام شده ، ولى ظاهر اين است كه غسل او صحيح باشد ( خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و ذمّهاش به مستحقّين خمس مشغول مىشود ) . < صفحة فارغة > [ مسأله 384 اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 384 اگر مخرج غائط را در آب خزينه تطهير كند و پيش از غسل شك كند كه چون در خزينه تطهير كرده حمّامى به غسل كردن او راضى است يا نه ، غسل او باطل است ، مگر اين كه پيش از غسل حمّامى را راضى كند . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : گلپايگانى ، صافى ، بهجت ، سيستانى و مكارم نيست مسائل اختصاصى گلپايگانى ، صافى : مساله ( 390 ) اگر كسى در موقع غسل بيش از حدّ متعارف آب مصرف نمايد و شكّ داشته باشد كه آيا حمّامى راضى است يا نه ، غسل او باطل است مگر اين كه پيش از غسل از حمّامى اذن بگيرد . زنجانى : مسأله 390 اگر شخصى در هنگام شستشو بيش از حدّ متعارف آب مصرف كند