responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 209


مكارم : اگر اين دو نشانه ، يا يكى از آنها را نداشته باشد . . ( 7 ) گلپايگانى ، صافى : مگر آن كه علم يا اطمينان پيدا كند كه منى بوده است . .
زنجانى : و در زن اگر جدا شدن آب از محلش با شهوت همراه باشد حكم منى را دارد و لازم نيست دو نشانهء ديگر را داشته باشد ، و اگر به مريض حالت شهوت دست دهد و آبى خارج شود كه احتمال بدهد منى است ، حكم منى را دارد ، هر چند بيرون آمدن آن با شهوت نباشد و دو نشانه ديگر را هم نداشته باشد .
تبريزى : چنانچه با شهوت و جستن و سست شدن بدن بيرون آمده ، آن رطوبت حكم منى را دارد و در غير اين صورت ، حكم منى را ندارد . . ( 8 ) خوئى ، گلپايگانى ، سيستانى ، صافى ، تبريزى ، بهجت : ولى در مريض . . ( 9 ) مكارم : بلكه اگر رطوبت هنگامى بيرون آيد كه به اوج شهوت جنسى رسيده است ، حكم منى دارد . [ پايان مسأله ] سيستانى : و در موقع بيرون آمدن ، بدن سست شود . . ( 10 ) خوئى : و در موقع بيرون آمدن ، بدن سست شود . . ( 11 ) گلپايگانى ، خوئى ، صافى ، تبريزى : بقيهء مسأله ذكر نشده .
نورى : اگر با شهوت بيرون آمده باشد و بدن سست شود ، در حكم منى است .
سيستانى : و رطوبتى كه زنها در موقع ملاعبه يا تصورات شهوت انگيز در خود احساس مىكنند پاك است و غسل ندارد و وضو را نيز باطل نمىكند ، و امّا رطوبتى كه از زنها با شهوت خارج مىشود و به حدّى باشد كه صدق انزال كند و لباسها را آلوده نمايد و معمولًا اين رطوبت در موقعى خارج مىشود كه زن به اوج شهوت جنسى برسد نجس و موجب جنابت است .
بهجت : بنا بر أظهر ، و همچنين در زن مريض بنا بر أحوط . . ( 12 ) بهجت : بلكه خالى از وجه نيست كه حكم زن در صحّت و مرض مانند مرد باشد .
مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 362 غالباً بعد از بيرون آمدن منى بدن سست مىشود ، ولى اين موضوع جزء شرايط قطعى و نشانه ها نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 347 اگر از مردى كه مريض نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 347 اگر از مردى كه مريض نيست ، آبى بيرون آيد كه يكى از سه نشانه‌اى را كه در مسألهء پيش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه هاى ديگرى را داشته يا نه ( 1 ) چنانچه پيش از بيرون آمدن آن آب ، وضو نداشته ، بايد وضو بگيرد . ( 2 ) اين مسأله در رسالهء آيات عظام : اراكى ، فاضل ، مكارم و بهجت نيست . ( 1 ) تبريزى : آبى بيرون آيد كه با جستن يا با شهوت نباشد . . ( 2 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : چنانچه پيش از بيرون آمدن آب وضو داشته ، مىتواند به همان وضو اكتفاء كند و اگر وضو نداشته ، كافى است فقط وضو بگيرد و غسل بر او لازم نيست .
گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر از مردى كه مريض نيست ، آبى با جستن بيرون آيد و نداند

209

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 209
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست