responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 210


كه با شهوت بوده يا نه ، يا بعد از بيرون آمدن ، بدن سست شده يا نه ، چنانچه پيش از بيرون آمدن آن آب ، وضو داشته احتياط مستحبّ آن است كه غسل كند و وضو لازم نيست و اگر وضو نداشته غسل واجب نيست و احتياط مستحبّ است ؛ و واجب است وضو بگيرد و اگر بداند آن چه خارج شده يا بول است يا منى و قبلًا وضو داشته ، بايد جمع بين غسل و وضو نمايد و اگر وضو نداشته غسل لازم نيست و وضو كافى است .
زنجانى : مسأله اگر از مرد سالم آبى بيرون آيد كه يكى از نشانه ها را داشته ، ولى نداند كه دو نشانه ديگر را داشته يا نه ، در حكم منى است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 348 مستحبّ است انسان بعد از بيرون آمدن منى بول كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 348 مستحبّ است انسان بعد از بيرون آمدن منى بول كند ( 1 ) و اگر بول نكند و بعد از غسل رطوبتى از او بيرون آيد ، كه نداند منى است يا رطوبت ديگر ، ( 2 ) حكم منى دارد ( 3 ) . ( 1 ) مكارم : تا ذرّات باقى مانده خارج شود . . ( 2 ) زنجانى : چنانچه فاصله آن با بيرون آمدن منى كم باشد به طورى كه احتمال دهد كه رطوبت از بقاياى منى سابق باشد حكم منى را دارد . ولى اگر به جهتى هم چون طول مدت ، اطمينان دارد كه از منى سابق چيزى نمانده و احتمال دهد رطوبت مشكوك منى جديد است ، حكم منى را ندارد . و اگر بول نكرده باشد و پس از غسل بول نمايد چنانچه احتمال دهد كه همراه بول بقاياى منى خارج شده حكم منى بار مىشود ، مگر بقاياى منى چنان در بول مستهلك شده باشد كه به مجموع رطوبت خارج شده بول بگويند . ( 3 ) بهجت : و اگر نمىتواند بول كند ، بنا بر احوط بايد استبراء كند به كيفيّتى كه در احكام تخلَّى گذشت و اگر به اين صورت استبراء كرد و يا بول نمود و بعد رطوبتى خارج شد كه ندانست بول است يا منى ، حكم بول را دارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 349 اگر انسان جماع كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 349 اگر انسان جماع كند و به اندازهء ختنه گاه يا بيشتر داخل شود ( 1 ) ، در زن باشد يا در مرد در قُبُل باشد يا در دُبُر ، بالغ باشند يا نابالغ اگر چه منى بيرون نيايد هر دو جنب مىشوند ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : مرد و زن هر دو جُنُب مىشوند ، خواه بالغ باشند يا نابالغ ، منى بيرون آيد يا نه . اين در صورتى است كه جماع در قُبُل باشد و اگر در دُبُر باشد بنا بر احتياط واجب بايد جمع كند بين غسل و وضو . ( 2 ) نورى : و در صورتى كه تا كمتر از ختنه گاه داخل شده ، و به طورى است كه داخل شدن صدق مىكند ، احتياط به غسل كردن ترك نشود .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله اگر انسان با زنى جماع كند و به اندازه ختنه گاه يا بيشتر داخل شود ، در قُبُل باشد يا در دُبُر ، بالغ باشند يا نابالغ ( زنجانى : يا يكى بالغ و ديگرى نابالغ ) اگر چه منى بيرون نيايد ، هر دو جنب مىشوند .
بهجت : مسأله اگر كسى در قُبُل زن جماع كند و به اندازهء ختنه گاه داخل شود هر دو جنب مىشوند ؛ و همچنين است بنا بر أظهر اگر در دُبُر زن نزديكى كند ، بلكه بنا بر أظهر و أحوط اگر در دُبُر مردى نزديكى كند ، نيز همين طور است و در نزديكى با حيوان نيز بنا بر احتياط حكم همين است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 350 اگر شك كند كه به مقدار ختنه گاه داخل شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 350 اگر شك كند كه به مقدار ختنه گاه داخل شده يا نه ( 1 ) ، غسل بر او واجب نيست . ( 1 ) نورى : به طورى كه شك در صدق داخل شدن دارد . .

210

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست