< صفحة فارغة > [ اغسال ] < / صفحة فارغة > < فهرس الموضوعات > غسلهاى واجب < / فهرس الموضوعات > غسلهاى واجب غسلهاى واجب هفت است : اول : غسل جنابت . دوم : غسل حيض . سوم : غسل نفاس . چهارم : غسل استحاضه . پنجم : غسل مسّ ميّت . ششم : غسل ميت . هفتم : غسلى كه به واسطهء نذر و قسم و مانند اينها واجب مىشود ( 1 ) . ( 1 ) سيستانى : و اگر كسوف كلَّى يا خسوف كلَّى شود و مكلَّف عمداً نماز آيات را نخواند تا قضا شود بنا بر احتياط واجب بايد براى قضاى آن غسل كند . بهجت : [ و ] به مناسبت ذكر غسل ميّت و مسّ ميّت ، احكام ديگر مربوط به اموات نيز ذكر مىشود . زنجانى : مسأله غسلهاى واجب هشت چيز است : اوّل : غسل جنابت ، دوم : غسل حيض ، سوم : غسل نفاس ، چهارم : غسل استحاضه ، پنجم : غسل مسّ ميّت ، ششم : غسل ميّت ، هفتم : كسى كه در موقع گرفتن خورشيد و ماه نماز آيات را عمداً نخوانده باشد ، در صورتى كه تمام ماه و خورشيد گرفته باشد بنا بر احتياط واجب بايد براى قضاى نماز آيات غسل نموده و نماز بخواند و نماز قضا بدون غسل باطل است . هشتم : غسلى كه به واسطهء نذر و قسم و مانند آن يا اجاره يا شرط در ضمن عقد ، يا دستورى كه اطاعتش لازم است واجب شده باشد . < صفحة فارغة > [ غسل جنابت ] < / صفحة فارغة > < فهرس الموضوعات > احكام جنابت < / فهرس الموضوعات > احكام جنابت < صفحة فارغة > [ مسأله 345 به دو چيز انسان جنب مىشود ] < / صفحة فارغة > مسأله 345 به دو چيز انسان جنب مىشود : اول : جماع . دوم : بيرون آمدن منى ، چه در خواب باشد يا بيدارى ، كم باشد يا زياد ، با شهوت باشد يا بىشهوت ( 1 ) ، با اختيار باشد يا بىاختيار . ( 1 ) مكارم : بقيه مسأله ذكر نشده . < صفحة فارغة > [ مسأله 346 اگر رطوبتى از انسان خارج شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 346 اگر رطوبتى از انسان ( 1 ) خارج شود و نداند منى است يا بول يا غير اينها ( 2 ) چنانچه با شهوت و جستن بيرون آمده ( 3 ) ( و بعد از بيرون آمدن آن ، بدن سست شده ( 4 ) ) ، آن رطوبت حكم منى دارد ( 5 ) و اگر هيچ يك از اين سه نشانه يا بعضى از اينها را نداشته باشد ، ( 6 ) حكم منى ندارد ( 7 ) ولى در زن و مريض ( 8 ) لازم نيست آن آب با جستن بيرون آمده باشد ، ( 9 ) بلكه اگر با شهوت بيرون آمده باشد ( 10 ) در حكم منى است ( 11 ) و لازم نيست بدن او سست شود . ( 12 ) ( 1 ) زنجانى : از مرد سالم . . ( 2 ) مكارم : نداند منى است يا رطوبت ديگر . . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : و يا با جستن بيرون آمده . . ( 4 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 5 ) بهجت : بلكه اگر فقط با شهوت و جستن باشد ، ثابت شدن حكم منى خالى از وجه نيست . . ( 6 ) گلپايگانى ، صافى : اگر هيچ يك از اين دو نشانه را نداشته باشد . . بهجت : اگر هيچ يك از اين سه نشانه را نداشته باشد . .