إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)
< صفحة فارغة > [ س 113 آيا براى مسح مىتوان از غير آب وضو استفاده كرد ] < / صفحة فارغة > س 113 : آيا براى مسح مىتوان از غير آب وضو استفاده كرد ؟ و همچنين آيا مسح سر حتماً بايد با دست راست و از بالا به پايين باشد ؟ ج : مسح سر و پاها بايد با رطوبتى كه از آب وضو در دستها مانده ، كشيده شود و اگر رطوبتى باقى نمانده بايد از ريش يا ابرو رطوبت گرفته و مسح نمايد و احتياط آن است كه مسح سر با دست راست باشد ، ولى كشيدن مسح از بالا به پايين لازم نيست . < صفحة فارغة > [ س 114 وجود رنگ روى ناخن ] < / صفحة فارغة > س 114 : بعضى از زنها ادعا مىكنند كه وجود رنگ روى ناخن مانع وضو نيست و مسح روى جوراب نازك هم جايز است . نظر شريف جناب عالى در اين باره چيست ؟ ج : در صورتى كه رنگ داراى جرم باشد ، مانع از رسيدن آب به ناخن مىباشد و وضو باطل است و مسح بر جوراب هر قدر هم نازك باشد ، صحيح نيست . < صفحة فارغة > [ س 115 مجروحان جنگى كه قطع نخاع شدهاند ] < / صفحة فارغة > س 115 : آيا مجروحان جنگى كه قطع نخاع شدهاند و قدرت نگهدارى بول را ندارند ، جايز است در نماز جمعه شركت كرده و به خطبه ها گوش دهند و با عمل به وظيفهء شخص مسلول ، نماز جمعه و عصر را بخوانند ؟ ج : شركت آنان در نماز جمعه اشكال ندارد ، ولى با توجه به اين كه بر آنان واجب است كه بعد از وضو گرفتن بدون فاصلهء زمانى ، شروع به خواندن نماز كنند ، بنا بر اين وضوى قبل از خطبه هاى نماز جمعه در صورتى براى خواندن نماز جمعه كافى است كه بعد از وضو حدثى از آنان سر نزند . < صفحة فارغة > [ س 116 شخصى كه قادر بر وضو گرفتن نيست ] < / صفحة فارغة > س 116 : شخصى كه قادر بر وضو گرفتن نيست ، فرد ديگرى را براى انجام وضو به نيابت مىگيردو خودش نيت نموده و با دست خود مسح مىكند و اگر قادر بر مسح نباشد نايب دست او را گرفته و با آن مسح مىنمايد . اگر از اين كار هم عاجز باشد ، نائب از دست او رطوبت گرفته و مسح مىكند . حال ، اگر اين شخص دست نداشته باشد ، چه حكمى دارد ؟ ج : اگر اين شخص كف دست نداشته باشد ، براى مسح ، رطوبت از ساعد او گرفته مىشود ، و اگر ساعد هم نداشته باشد ، رطوبت از صورت او گرفته شده و سر و پا با آن مسح مىشوند . < صفحة فارغة > [ س 117 در نزديكى محل برگزارى نماز جمعه ] < / صفحة فارغة > س 117 : در نزديكى محل برگزارى نماز جمعه مكانى براى وضو گرفتن وجود دارد كه تابع مسجد جامع است و پول آب آن از غير بودجه مسجد پرداخت مىشود . آيا شركت كنندگان در نماز جمعه جايز است كه از آن آب استفاده كنند ؟ ج : چون آب آن براى وضو گرفتنِ همهء نمازگزاران بطور مطلق قرار داده شده است ، استفاده از آن اشكال ندارد . < صفحة فارغة > [ س 118 وضوئى كه قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده ] < / صفحة فارغة > س 118 : آيا وضوئى كه قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده ، براى خواندن نماز مغرب و عشا هم با علم به اين كه در اين مدت هيچ يك از مبطلات وضو از وى سر نزده است ، كافى است ؟ يا آن كه هر نمازى نيت و وضوى جداگانهاى دارد ؟ ج : براى هر نمازى وضوى جداگانه لازم نيست . با يك وضو تا زمانى كه باطل نشده ، مىتواند هر مقدار نماز كه مىخواهد بخواند .