responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 200


< صفحة فارغة > [ س 107 وضو در مساجد و مراكز و ادارات دولتى ] < / صفحة فارغة > س 107 : وضو در مساجد و مراكز و ادارات دولتى كه دولت در ساير كشورهاى اسلامى بنا مىكند ، چه حكمى دارد ؟
ج : جايز است و مانع شرعى ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 108 چشمه‌اى است كه سرچشمهء آن در زمين ملكى شخصى قرار دارد ] < / صفحة فارغة > س 108 : چشمه‌اى است كه سرچشمهء آن در زمين ملكى شخصى قرار دارد . اگر بخواهيم آب آن را به وسيله لوله به منطقه‌اى كه چند كيلومتر با آن فاصله دارد ، انتقال دهيم ، بايد لوله از زمينهاى ملكى اين شخص و افراد ديگر عبور نمايد ، آيا در صورت عدم رضايت مالكين زمينها ، استفاده از آب چشمه براى وضو و غسل و ساير تطهيرات جايز است ؟
ج : اگر چشمه ، در كنار و خارج از ملك غير ، خود به خود جوشيده و قبل از جريان آن بر زمين ، وارد لوله شده و به منطقهء منظور هدايت شود در صورتى كه استفاده از آب عرفاً تصرّف در ملك غير محسوب نشود ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 109 سازمان آب ] < / صفحة فارغة > س 109 : سازمان آب ، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع اعلام كرده است ، ولى در برخى از محلَّه ها فشار آب ضعيف استو ساكنان آن مجبورند كه براى استفاده از آب در طبقات بالاى ساختمانها از پمپ فشار استفاده كنند ، با توجه به اين مسأله به دو سؤال زير پاسخ فرماييد ؟ الف : آيا نصب پمپ فشار آب جهت استفاده از آب بيشتر از نظر شرعى جايز است ؟ ب : در صورت عدم جواز استفاده از پمپ فشار آب ، وضو و غسل با آبى كه به وسيلهء پمپ جذب مىشود چه حكمى دارد ؟
ج : در فرض سؤال ، نصب و استفاده از پمپ فشار جايز نيست ، و وضو و غسل با آبى كه به وسيلهء پمپ به دست مىآيد ، محل اشكال است .
< صفحة فارغة > [ س 110 وضو گرفتن قبل از داخل شد وقت نماز ] < / صفحة فارغة > س 110 : نظر جناب عالى در بارهء وضو گرفتن قبل از داخل شد وقت نماز چيست ؟ در پاسخ به يكى از استفتاءات فرموده‌ايد كه با وضوئى كه نزديك اول وقت نماز گرفته مىشود ، مىتوان نماز خواند . منظور شما از نزديك اول وقت نماز ، چه مقدار است ؟
ج : ملاك صدق عرفى نزديكى وقت نماز است ، و اگر در آن وقت براى نماز وضو گرفته شود ، اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 111 آيا شخصى كه وضو مىگيرد ] < / صفحة فارغة > س 111 : آيا شخصى كه وضو مىگيرد ، مستحب است هنگام مسح قسمت پائين انگشتان پا يعنى جائى را كه موقع راه رفتن با زمين تماس پيدا مىكند ، مسح نمايد ؟
ج : محل مسح پا عبارت است از روى پا از سر يكى از انگشتان تا مفصل ساق ، و استحباب مسح پائين انگشتان پا ثابت نشده است .
< صفحة فارغة > [ س 112 اگر شخص وضو گيرنده ] < / صفحة فارغة > س 112 : اگر شخص وضو گيرنده ، هنگام شستن دستها و صورت به قصد وضو اقدام به باز و بسته كردن شير آب نمايد ، اين كار او چه حكمى دارد ؟
ج : اشكال ندارد و به صحت وضو لطمه‌اى نمىزند . ولى اگر بعد از فراغت از شستن دست چپ و قبل از مسح با آن ، دستش را روى شيرى كه خيس است بگذارد و آب وضوى دست با آب خارج از وضو مخلوط شود ، صحت مسح با رطوبتى كه مختلط از آب وضو و آب خارج است ، محل اشكال مىباشد .

200

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 200
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست