responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 202


< صفحة فارغة > [ س 119 وضو گرفتن به نيت نماز واجب قبل از داخل شدن ] < / صفحة فارغة > س 119 : آيا وضو گرفتن به نيت نماز واجب قبل از داخل شدن به وقت آن جايز است ؟
ج : وضو گرفتن براى خواندن نماز واجب ، اگر نزديك داخل شدن به وقت آن باشد . اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 120 به علت فلج شدن هر دو پايم به كمك كفش طبى و عصاى چوبى راه مىروم ] < / صفحة فارغة > س 120 : به علت فلج شدن هر دو پايم به كمك كفش طبى و عصاى چوبى راه مىروم ، و چون به هيچ وجه بيرون آوردن كفش هنگام وضو برايم امكان ندارد ، اميدوارم وظيفهء شرعى مرا در رابطه با مسح هر دو پا بيان فرمائيد .
ج : اگر بيرون آوردن كفش براى مسح پاها براى شما خيلى سخت و دشوار است ، مسح بر روى كفش كافى و مجزى است .
< صفحة فارغة > [ س 121 اگر بعد از رسيدن به مكانى تا چند فرسخى آن به جستجوى آب بپردازيم ] < / صفحة فارغة > س 121 : اگر بعد از رسيدن به مكانى تا چند فرسخى آن به جستجوى آب بپردازيم و آب آلوده و كثيفى را بيابيم ، در اين حالت تيمم براى ما واجب است يا وضو گرفتن با آن آب ؟
ج : اگر آن آب پاك و مطلق باشد و استعمال آن ضررى نداشته باشد و خوف ضرر هم در بين نباشد ، وضو واجب است و نوبت به تيمم نمىرسد .
< صفحة فارغة > [ س 122 آيا وضو به خودى خود مستحب است ] < / صفحة فارغة > س 122 : آيا وضو به خودى خود مستحب است ؟ و آيا مىتوان قبل از داخل شدن به وقت نماز به قصد قربت وضو گرفت و با همان وضو نماز خواند ؟
ج : وضو به قصد طهارت از نظر شرعى مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوى مستحب جايز است .
< صفحة فارغة > [ س 123 كسى كه هميشه در وضويش شك مىكند ] < / صفحة فارغة > س 123 : كسى كه هميشه در وضويش شك مىكند ، چگونه مىتواند به مسجد برود و نماز بخواند و به قرائت قرآن كريم و زيارت معصومين عليهم السلام بپردازد ؟
ج : شك در بقاى طهارت بعد از وضو اعتبار ندارد ، و تا يقين به نقض وضو پيدا نكرده است مىتواند با آن نماز بخواند و قرآن قرائت كند و به زيارت برود .
< صفحة فارغة > [ س 124 آيا در صحت وضو شرط است كه آب بر همهء قسمتهاى دست جريان پيدا كند ] < / صفحة فارغة > س 124 : آيا در صحت وضو شرط است كه آب بر همهء قسمتهاى دست جريان پيدا كنديا آن كه كشيدن دست تر بر آن كافى است ؟
ج : صدق شستن منوط به رساندن آب به تمام عضو است هر چند به وسيله دست كشيدن باشد . ولى مسح اعضاء با دست مرطوب به تنهائى كافى نيست .
< صفحة فارغة > [ س 125 آيا در مسح سر مرطوب شدن مو كافى است ] < / صفحة فارغة > س 125 : آيا در مسح سر ، مرطوب شدن مو كافى است يا اين كه رطوبت بايد به پوست سر هم برسد ؟
ج : مسح بر پوست سر واجب نيست . بلكه بر موى قسمت جلوى سر كافى است .
< صفحة فارغة > [ س 126 كسى كه از موى مصنوعى استفاده مىكند ] < / صفحة فارغة > س 126 : كسى كه از موى مصنوعى استفاده مىكند مسح سر را چگونه انجام دهد ؟ و وظيفهء او راجع به غسل چيست ؟
ج : اگر موى كاشته شده ، قابل برداشتن نبوده و يا ازالهء آن مستلزم ضرر و مشقت باشد و با وجود موها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست سر نباشد ، مسح بر روى همين موها كافى است ، و غسل نيز همين حكم را دارد .

202

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست