responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 191

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


( 2 ) صافى : أحوط آن است كه . . ( 3 ) گلپايگانى : بنا بر احتياط لازم . . مكارم : بنا بر احتياط واجب . . ( 4 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : اراكى ، فاضل ، بهجت و صافى نيست ] ( 5 ) اراكى : مسح آن محل لازم نيست و بايد تيمّم هم بنمايد .
گلپايگانى ، صافى ، بهجت ، فاضل : مسح لازم نيست ولى ( صافى : در هر دو صورت ) بايد بعد از وضو ( بهجت : احتياطاً ) تيمم نمايد .
مكارم : بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنا بر احتياط واجب تيمّم هم بكند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 327 اگر روى دمل يا زخم يا شكستگى بسته باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 327 اگر روى دمل يا زخم يا شكستگى بسته باشد ، چنانچه باز كردن آن ممكن است ( و زحمت و مشقّت هم ندارد ( 1 ) ) و آب هم براى آن ضرر ندارد ، بايد روى آن را باز كند و وضو بگيرد ، چه زخم و مانند آن در صورت و دستها باشد ، يا جلوى سر و روى پاها . اين مسأله در رساله آيت الله زنجانى نيست ( 1 ) سيستانى : چنانچه باز كردن آن بدون مشقت ممكن است . .
[ قسمت داخل پرانتز در رساله آيات عظام : خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، بهجت و تبريزى نيست ] مكارم : مسأله هر گاه زخم يا دُمل و شكستگى با پارچه يا گچ يا مانند آن بسته شده است ، چنانچه باز كردن آن ضرر و مشقّت زيادى ندارد و آب هم براى آن مضرّ نيست بايد آن را باز كند و وضو بگيرد ، در غير اين صورت اطراف زخم يا شكستگى را بشويد و احتياط مستحبّ آن است كه روى جبيره را نيز مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمىشود روى آن دست تر بكشد ، پارچه پاكى را بر آن ببندد و دست تر روى آن بكشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 328 اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت يا دستها باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 328 اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت يا دستها باشد و بشود روى آن را باز كرد ( 1 ) ، چنانچه ريختن آب ، روى آن ضرر دارد و كشيدن دست تر ضرر ندارد ، واجب است دست تر روى آن بكشد ( 2 ) . ( 1 ) زنجانى : اگر جارى ساختن آب بر آن ، هر چند به وسيله كشيدن دست تر بر روى آن ، ممكن باشد ، بايد اين كار را انجام دهد ، و در غير اين صورت اگر كشيدن دست تر روى پوست ضرر ندارد ، احتياط واجب آن است كه دست تر روى پوست بكشد و بعد پارچه پاك و مانند آن روى آن بگذارد و روى پارچه را هم دست تر بكشد ، و در صورتى كه دست تر روى پوست كشيدن ضرر داشته باشد تنها بر روى پارچهء پاك و مانند آن دست تر بكشد . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى : كشيدن دست تر روى آن كافى است و پارچه گذاردن و دست روى آن كشيدن لازم نيست اگر چه احتياطاً خوب است .
بهجت : بنا بر أظهر بايد دست تر روى آن بكشد و بعد پارچهء پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را هم دست تر بكشد به نحوى كه در محلّ مسح و غَسْل گذشت و اگر صدق غَسْل جبيره در محلّ غَسْل ننمايد احتياط اين است كه تيمّم هم بنمايد .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 327 .

191

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 191
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست