responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 192


خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مسأله اگر زخم يا دمل يا شكستگى كه بسته است در صورت يا دستها باشد چنانچه باز كردن و ريختن آب روى آن ضرر دارد بايد مقدارى را كه متمكَّن است از اطراف شسته و ( سيستانى : بنا بر احتياط واجب ) روى جبيره را مسح نمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 329 اگر نمىشود روى زخم را باز كرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 329 اگر نمىشود روى زخم را باز كرد ولى زخم و چيزى كه روى آن گذاشته پاك است و رسانيدن آب به زخم ممكن است و ضرر و زحمت و مشقت هم ندارد ( 1 ) ، بايد آب را به روى زخم برساند ( 2 ) و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است ، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ( 3 ) ممكن باشد بدون زحمت و مشقت ، بايد آن را آب بكشد ( 4 ) و موقع وضو آب را به زخم برساند ( 5 ) و در صورتى كه آب براى زخم ضرر دارد ، يا آن كه رساندن آب به روى زخم ممكن نيست ، ( يا زخم نجس است و نمىشود آن را آب كشيد ( 6 ) ) بايد اطراف زخم را بشويد ( 7 ) و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمىشود روى آن را دست تر كشيد ، مثلًا دوايى است كه به دست مىچسبد ، پارچه پاكى را ( 8 ) به طورى كه جزء جبيره حساب شود روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد ( 9 ) و اگر اين هم ممكن نيست ، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد ( 10 ) و تيمم هم بنمايد ( 11 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى ، بهجت ، صافى : ضرر هم ندارد . . ( 2 ) بهجت : به طورى كه شسته شود . .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : از بالا به پائين برساند . . ( 3 ) بهجت : به طورى كه شسته شود . . ( 4 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى ، بهجت ، سيستانى ، زنجانى : چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد ( زنجانى : و با ضرر همراه نباشد ) بايد آن را آب بكشد . . ( 5 ) بهجت : به طورى كه گذشت . .
خويى ، تبريزى : و در صورتى كه آب براى زخم ضرر ندارد ، ولى رساندن آب به روى زخم ممكن نيست ، يا زخم نجس است و نمىشود آن را آب كشيد ، بايد تيمّم بنمايد . [ پايان مسأله ] سيستانى : و در صورتى كه آب براى زخم ضرر ندارد ولى آب كشيدن آن ممكن نيست يا باز كردن زخم موجب مشقت يا ضرر است بايد تيمم نمايد . [ پايان مسأله ] ( 6 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله صافى نيست ] ( 7 ) فاضل : به طورى كه در وضو گفته شد بشويد . . ( 8 ) زنجانى : پارچه‌اى پاك و مانند آن را . . ( 9 ) بهجت : به طورى كه شسته و مسح شود بنا بر احوط . .
اراكى : پارچه پاكى را روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد . .
گلپايگانى : پارچه پاكى را به طورى كه به بستن و مانند آن جزء جبيره حساب شود روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست احتياط واجب آن است كه وضو

192

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست