responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 190


فاضل : چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد ، احتياط آن است كه دست تر بر آن بكشد و اگر ضرر دارد بنا بر احتياط واجب پارچه پاكى روى آن بگذارد و دست تر را روى پارچه بكشد . .
گلپايگانى ، صافى : اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت و دستها است و روى آن باز است و آب ريختن روى آن ضرر دارد ، چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد ( صافى : بنا بر احتياط ) بايد دست تر بر آن بكشد . .
بهجت : اگر زخم يا دمل يا شكستگى در صورت و دستها باشد و روى آن باز بوده و آب ريختن به كمترين مقدار و شستن روى آن ضرر دارد ، چنانچه كشيدن دست تر بر آن با آبى كه در دست هست ضرر ندارد ولى شستن صدق نمىكند ، احتياط واجب آن است كه دست تر بر آن بكشد و بعد احتياطاً پارچه پاكى روى آن گذاشته و دست تر را روى پارچه هم بكشد به قصد وظيفه كه مسح يا غسل باشد . .
مكارم : چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد ، بايد دست تر بر خود آن نيز بكشد و اگر ضرر دارد مستحب است پارچه پاكى روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد . [ پايان مسأله ] ( 4 ) زنجانى : بايد پارچه پاكى و مانند آن روى زخم بگذارد و دست تر روى آن از بالا به پائين بكشد و اگر اين كار ممكن نيست تيمم نمايد و بنا بر احتياط مستحب وضو گرفته و به غير از محل زخم ، ساير جاها را بشويد . ( 5 ) اراكى ، فاضل : و بنا بر احتياط واجب در فرض اخير تيمم هم بنمايد . [ پايان مسأله ] ( 6 ) بهجت : بنا بر احتياط واجب . . ( 7 ) گلپايگانى ، صافى : گذاردن پارچه روى زخم و دست بر آن كشيدن لازم نيست ، اگر چه بهتر است ( صافى : و در شكستگى ، احتياط واجب ضمّ تيمم است ) . ( 8 ) بهجت : اگر گذاشتن پارچه ممكن نيست ، بايد اطراف زخم را بشويد و بنا بر احتياط مستحب تيمّم هم بنمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 326 اگر زخم يا دمل يا شكستگى در جلوى سر يا روى پاها است ] < / صفحة فارغة > مسأله 326 اگر زخم يا دمل يا شكستگى در جلوى سر يا روى پاها است و روى آن باز است ، چنانچه نتواند آن را مسح كند ، ( 1 ) بايد ( 2 ) پارچهء پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند ( و بنا بر احتياط مستحبّ ( 3 ) تيمم هم بنمايد ( 4 ) ) و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد ، بايد به جاى وضو تيمم كند و بهتر است يك وضو بدون مسح هم بگيرد ( 5 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : به اين معنى كه زخم مثلًا تمام محلّ مسح را گرفته باشد و يا اين كه از مسح جاهاى سالم نيز متمكَّن نباشد در اين صورت لازم است تيمّم نمايد و بنا بر احتياط ( سيستانى : بنا بر احتياط مستحب ) وضو نيز گرفته و پارچهء پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند . [ پايان مسأله ] زنجانى : به اين معنى كه زخم مثلًا تمام محل مسح را گرفته باشد يا آن كه از مسح جاهاى سالم نيز متمكن نباشد در اين صورت بايد پارچه پاكى و مانند آن روى زخم انداخته و روى آن را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنا بر احتياط مستحب تيمم نيز بنمايد ، و اگر مسح جبيره‌اى ممكن نباشد لازم است تيمم نمايد و بنا بر احتياط مستحب قسمتهايى را كه مىتواند وضو نيز بدهد .

190

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست