responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 189


( 7 ) گلپايگانى ، صافى : و حيض و نفاس . و حكم مسّ ميّت در جاى خود گفته مىشود .
زنجانى : و حيض . و باطل شدن وضو در مسّ ميّت بنا بر احتياط است .
فاضل : و ثبوت اين حكم در مثل مسّ ميت مبنى بر احتياط است .
مكارم : [ و ] هشتم : مسّ ميّت انسان .
خوئى ، سيستانى : هفتم : جنابت بلكه بنا بر احتياط مستحب هر كارى كه براى آن بايد غسل كرد .
بهجت : هفتم : جنابت و بنا بر أحوط مسّ ميّت ، اگر غسل براى آن كافى نبوده و نياز به وضو نيز داشته باشد .
احكام وضوى جبيره چيزى كه با آن زخم و شكسته را ( 1 ) مىبندند و دوايى كه روى زخم و مانند آن مىگذارند جبيره ناميده مىشود . ( 1 ) زنجانى : زخم و عضو شكسته را . . فاضل : زخم و جاى شكسته را . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 324 اگر در يكى از جاهاى وضو زخم يا دُمل يا شكستگى باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 324 اگر در يكى از جاهاى وضو زخم يا دُمل يا شكستگى باشد ، چنانچه روى آن باز است ( 1 ) و آب براى آن ضرر ندارد ، بايد به طور معمول وضو گرفت . ( 1 ) مكارم : و خون ندارد . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 325 اگر زخم يا دُمل يا شكستگى در صورت و دستها است ] < / صفحة فارغة > مسأله 325 اگر زخم يا دُمل يا شكستگى در صورت و دستها است و روى آن باز است و آب ريختن روى آن ضرر دارد ، اگر اطراف آن را بشويد كافى است ( 1 ) ، ولى چنانچه ( 2 ) كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد ، بهتر آن است كه دست تر بر آن بكشد و بعد پارچهء پاكى روى آن بگذارد و دست تر را روى پارچه هم بكشد ( 3 ) . و اگر اين مقدار هم ضرر دارد يا زخم نجس است و نمىشود آب كشيد ( 4 ) ، بايد اطراف زخم را به طورى كه در وضو گفته شد ، از بالا به پايين بشويد ( 5 ) و بنا بر احتياط مستحبّ ( 6 ) پارچه پاكى روى زخم بگذارد و دست تر روى آن بكشد ( 7 ) و اگر گذاشتن پارچه ممكن نيست شستن اطراف زخم كافى است و در هر صورت تيمم لازم نيست ( 8 ) . ( 1 ) اراكى ، فاضل : بايد اطراف آن را بشويد . .
خوئى ، زنجانى ، سيستانى : بايد اطراف زخم ( خوئى ، سيستانى : يا دمل ) را به طورى كه در وضو گفته شد ، از بالا به پايين بشويد . .
تبريزى : بايد اطراف زخم را به طورى كه در وضو گفته شد ، از بالا به پايين بشويد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، اراكى ، فاضل ، سيستانى : و چنانچه . . ( 3 ) خوئى ، سيستانى : و امّا در شكستگى لازم است تيمم بنمايد . [ پايان مسأله ] اراكى : چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بكشد و اگر ممكن نيست پارچه پاكى روى آن بگذارد دست تر را روى پارچه بكشد . .
زنجانى : چنانچه كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد ، احتياط واجب آن است كه دست تر بر آن بكشد و بعد چيز پاكى ، مانند پارچه و پلاستيك روى آن بگذارد و دست تر را روى پارچه هم از بالا به پائين بكشد . .

189

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست