responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 123


حلال مىشود و اگر ثابت شود كه مست كننده است ، چنانچه بعضى در صورتى كه خودبخود جوش بيايد گفته‌اند ، تنها با سركه شدن حلال مىشود . .
تبريزى : و بعيد نيست كه اگر دو قسمت آن به غير آتش كم شود حلال باشد .
نورى : مسأله آب انگورى كه خود به خود جوش آمده نجس است و فقط به سركه شدن پاك و حلال مىشود ؛ ولى اگر به واسطهء آتش جوش آمده است ، پيش از آن كه ثلثان شود يعنى دو قسمت آن كم شود ، نجس نيست ولى حرام است و به ثلثان شدن به وسيلهء آتش حلال مىشود .
بهجت : مسأله آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه دو سوّم آن به واسطهء جوشيدن كم شود و يك سوّم آن باقى بماند بنا بر أقوى و أحوط نجس است و بنا بر اظهر و أحوط فرقى نيست در اين كه به وسيلهء آتش جوش بيايد يا به وسيلهء ديگر ولى همين كه دو سوّم آن كم شد يا مبدّل به سركه گرديد پاك مىشود .
مكارم : مسأله هر گاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نيست ، ولى خوردنش حرام است ، اما اگر آن قدر بجوشد كه دو قسمت آن بخار شود و يك قسمت بماند ، حلال مىشود و اگر خودبخود به جوش آيد و مست كننده شود حرام و نجس است و تنها با سركه شدن پاك و حلال مىشود .
زنجانى : مسأله آب انگورى كه به آتش يا به خودى خود جوش بيايد ، خوردن آن حرام و بنا بر احتياط نجس مىشود ، چنانچه در مسألهء [ 113 ] گذشت و اگر آن قدر با آتش بجوشد كه ثلثان شود ، يعنى دو سوم آن كم شود ، پاك شده و خوردن آن حلال است ؛ ولى اگر به خودى خود جوش بيايد بنا بر احتياط فقط به سركه شدن پاك مىشود .
مسائل اختصاصى خوئى ، تبريزى : مسأله 204 اگر دو قسمت آب انگور بدون جوش آمدن كم شود چنانچه باقى ماندهء آن جوش بيايد حرام است .
گلپايگانى ، صافى : نجس نيست ولى خوردن آن حرام است .
سيستانى : اگر عرفاً به آن آب انگور بگويند نه شيره ، بنا بر احتياطِ لازم حرام است .
زنجانى : حرام و بنا بر احتياط نجس است .
گلپايگانى ، صافى : مسأله 205 خوردن آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده يا نه حلال است ولى اگر با آتش جوش بيايد تا انسان يقين نكند كه دو قسمت آن با آتش كم شده ، حلال نمىشود . و اگر به خودى خود جوش آيد تا سركه نشود ، حلال نمىشود .
خوئى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله 205 ) سيستانى : مسأله 198 آب انگورى كه معلوم نيست جوش آمده يا نه ، حلال است ( زنجانى : پاك است ) ولى اگر جوش بيايد ، تا انسان يقين نكند كه دو قسمت آن كم شده ، حلال نمىشود ( زنجانى : پاك نمىشود ) .
< صفحة فارغة > [ مسأله 203 اگر مثلًا در يك خوشهء غوره يك دانه يا دو دانهء انگور باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 203 اگر مثلًا در يك خوشهء غوره يك دانه يا دو دانهء انگور باشد ( 1 ) چنانچه به آبى كه از آن خوشه گرفته مىشود آب غوره بگويند 2 و اثرى از شيرينى در آن نباشد و بجوشد ، پاك و خوردن آن حلال است .

123

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست